Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 972 ggr
LovePoppy
2015-12-25 21:13

Tips på systemkamera

Funderar på att köpa mig en systemkamera, men finns så många, så skulle behöva tips! :)
Vad använder ni för kamera? Skriv gärna för och nackdelar med den. Är den snabb på att ta bilder på tex kaniner i rörelse? Blir bilderna skärpta? Lättanvänd? m.m.

Annons:
leemland
2015-12-26 20:54
#1

Om man får bra bilder handlar till största del på om personen bakom kameran kan sin sak eller inte. 

De frågor du bör ställa dig själv för att folk ska kunna hjälpa dig är : 
Vad ska du ha kameran till? 
Din budget? 
Och de viktigaste - Har du intresset så att det är lönt att köpa en systemkamera? 

Och ett tips till dig är att använda sökfunktionen - både här inne och inne på foto.ifokus. 😛 Du kommer ha stor nytta av de 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Moalinn
2015-12-26 23:21
#2

Några fler frågor värda att ställa, har du använt systemkamera innan? Vilken typ av kamera vill du ha, en som du kan växa i och lära dig mer eller en som du kanske kan "ha en framtid med" (om du förstår vad jag menar)? Det finns så kallade nybörjarkameror och det finns kameror som är lite mer avancerade och det finns de som är väldigt avancerade.

Jag själv började med analog kompaktkamera som sedan byttes mot en digital kompaktkamera, sedan började jag lära mig att använda en digital systemkamera för att sedan köpa min egen som jag sedan bytte ut bara ett år senare - alltså var min första systemkamera bara pengar i sjön i princip. Kameran jag köpte senast var en Nikon D7000 och jag har nu haft den i 5 år (ganska så exakt faktiskt). Därav anser jag att första systemkameran är något man borde tänka över väldigt noga, då det handlar om mycket pengar. :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
2015-12-27 07:23
#3

Jag använder en Canon Eos 60D, den har skapligt snabb seriebildtagning. Beroende på vilka inställningar och objektiv jag använder kan jag ta bra bilder på hästar i rörelse, vilket i princip alla kameror kan (i alla fall de där man själv kan ställa in slutartid osv). Sen har vissa en större förmåga att göra det i fler situationer (dåligt ljus osv) för att de kan hantera högre ISO eller för att man använder ett ljusstarkare objektiv än annars).

Hur stor är din budget? Du behöver både kamera och objektiv om du skall ha systemkamera. Förmodligen behöver du minst två objektiv om du dels vill fotografera hästar kanske på lite håll men även kunna fotografera saker som är närmre i din vardag.

Ett alternativ är någon av de många kompaktkameror som är ljusstarka. Där vet jag inte så mycket om dem för jag har inte testat dem men det finns många kompakter med motsvarande brännvidder upp mot 400-600 mm med bländare 2.8 rakt igenom som har fått skapliga betyg. Och som kanske kan vara alternativ.

mvh Martin

LovePoppy
2015-12-27 18:35
#4

Jag har fotograferat länge och är väldigt intresserade av det. har länge önskat mig en systemkamera och nu har jag bestämt mig för att köpa mig en! :)

Jag har gått en fotokurs i skolan där vi fotograferade med systemkamera i svartvitt och framställde bilderna själva!

Jag vill ha en hyfsat lättförståelig kamera som man kan utvecklas med.

Jag har fotat en del med andras systemkameror på kaninhoppningstävlingar.

Det jag främst kommer att använda den till är att ta kort på hoppande kaniner. Så ett bra zoomobjektiv kommer jag behöva.

Jag har fastnat lite för Nikon D5300 och Canon EOS 700D. Vad tror ni om dem?

Taggeman
2015-12-27 23:30
#5

Här en jämförelse mellan kamerorna. Bildkvalité o brus är bättre på Nikon.  http://versus.com/sv/canon-eos-700d-vs-nikon-d5300

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Moalinn
2015-12-27 23:34
#6

Du får ingen dålig kamera oavsett vilken du väljer. Jag föreslår att du går till en fotoaffär och ber om att få känna på kamerorna. Ena märket kan kännas bättre än det andra.

Eftersom att jag själv har Nikon säger jag att D5300 är ett klokt val då det är en riktigt bra kamera.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
LovePoppy
2015-12-28 22:37
#7

Har kollat runt massor och läst om massor av kameror. Har fastnat för Nikon D7000 och Nikon D7100. Har hittat ett bra erbjudande på Nikon D7100 dessutom!

Vilken skulle ni ha valt; Nikon D7000 eller Nikon D7100 och varför?

Med vänlig hälsning Johanna

Martin
2015-12-29 22:58
#8

Nikon D7100 är något nyare än 7000. Det är den näst mest sålda kameran på Cyberphoto senaste månaden (säger förvisso bara att det är en populär kamera, inte att den passar dig).

Nikon D7100 har högre upplösning på bildsensorn och bättre autofokussystem (strax över 50 fokuspunkter varav 15 korslagda). Det är ca 2 år mellan kameramodellerna och D7000 är snart 5 år gammal, det hinner hända mycket på den tiden.

Det har ju även kommit en D7200.

Det bättre fokussystemet (fler punkter varav fler korslagda) är väl det främsta som skulle fått mig att välja 7100 om jag bara läser om dem. har ingen erfarenhet av någon av dem. Generellt skulle jag idag inte valt en 4-5 år gammal kamera, det har hänt mycket på den tiden. Då är säkert D7100 ett bättre val, men det är fullt möjligt att du klarar dig långt på D7000.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: