05. Fotografera Djur

Tips om fågelfoto

2016-02-22 10:44 #0 av: VSK

Jag tänkte ställa en fråga om hur man går tillväga när ni fotar fåglar.

Går ni bara ut och knäpper bilder, eller finns det nån viss kunskap och strategi man behöver ha? Det beror ju lite på vart man bor så klart. Jag bor i hyreshus så jag har ju ingen trädgård där jag kan ligga på lurpass heller. 

Jag som novis på detta tycker ju att det borde finnas miljöer som fåglarna föredrar. 

Jag har tillgång till två kameror som kan funka men tänkte ta min kompaktkamera som är en superzoomare. +1300 mm brännvidd på den. Systemkameran vars ger betydligt bättre bildkvalitet och kontroll, har endast 300 mm till förfogande.

Har ni några bra tips på vart jag hittar diverse fåglar och finns det nån viss teknik man behöver känna till. 

Jag har länge velat fota en hackspett, men vart hittar jag en sån. För de ljud är ju en sak, men om de är tysta då Funderar

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2016-02-23 16:29 #1 av: Taggeman

Det är lite olika. Ibland sitter jag på altanen med kameran skjutklar med en kopp kaffe. Har man tur så flyger en fågel förbi eller landar i närheten.
Eller så går jag sakta genom skogen o stannar till då o då för att se om det är någon fågel som är nyfiken.