Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 610 ggr
OlleA
2016-02-27 12:23

(M) Bock och kid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det mindre av de här rådjuren har jag hittills kallat "smaldjuret" här i forumet. Förra vintern höll bocken här ihop med en get och hennes getkid, tills geten dog i slutet av februari. Även efter mammans död höll bocken och kidet ihop. När jag nu i vinter har sett att bocken fortfarande håller ihop med ett "getkid" (de kallas smaldjur när de är över ett år men inte har fått några egna kid) har jag tagit för givet att det var samma, även om hon var liten för sin ålder. Men nu tycker jag att hon ser så "barnslig" ut att hon nog är ett nytt fjolårskid trots allt. Kan samma sak ha hänt igen, att ett nytt kid har förlorat sin mamma och stannat hos bocken? Råbockar är inte precis kända som goda fäder, men den beskyddande inställning den här bocken verkar ha är faktiskt intressant.

Annons:
OlleA
2016-02-27 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Visst är det rörande att den store bocken pysslar om sitt lilla barn?

OlleA
2016-02-28 15:23
#2

Ibland är saker inte vad de ser ut att vara. Såväl bocken som kidet är med största sannolikhet nykomlingar på min matplats! Att bocken inte är han som har hållit ihop med smaldjuret har jag sett när jag har jämfört med några bilder, och i morse var de båda bockarna här. Inte samtidigt, men på hornens form gick det inte att ta miste på att de var två olika bockar. Kidet är mycket likt smaldjuret i ansikte och kroppshållning, men dock märkbart mindre. Det verkar alltmer sannolikt att denne bocken tidigare ingick i en "kärnfamilj" med kidet och hennes mamma, och att mamman har dött. Samma sak som hände förra vintern i en annan familj alltså. Detta är helt klart intressant, för om man bortser från sagans Bambi har jag inte läst om att råbockar skulle bry sig om sina kid. De brukar utmålas som ganska vresiga enstöringar vars intresse för kid mest består i att göra nya. Men nu har jag alltså två fall där två bockar har visat sig beskyddande mot sitt kid. Det ska bli spännande att se hur det hela fortsätter.

Olle

Upp till toppen
Annons: