Annons:
Etikettövrigt
Läst 836 ggr
trettiotrean
2016-02-28 20:39

Kullaberg

Finns det någon som har koll på hur det är vid Kullaberg nu? Har äntligen köpt en ny laddare till kameran (förra försvann i flytten i oktober) och vill ut och fota. Har aldrig varit på Kullaberg men hört mycket gott om det. Frågan är om det finns något djurliv där såhär tidigt? Eller bör jag vänta några veckor till? Ge gärna andra kul tips i södra Halland och Norra Skåne ;)

Annons:
[Wilbur]
2016-02-28 20:54
#1

Kullaberg är fantastiskt! Men jag råder dig nog att vänta lite till innan du beger dig dit om du har en bit att åka! Tipsar om Hallands väderö när jag ändå är här och skriver!

Mari
2016-02-29 21:43
#2

Nu blir jag nyfiken,  vad är Kullaberg för något ställe?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
2016-02-29 23:06
#3

http://www.kullabergsnatur.se/Sv/Pages/default.aspx

Man ser regelbundet bland annat tumlare (valar), samt så häckar det flera par av Pilgrimsfalkar i de höga slutterna. Jaktfalk ses också frekvent, liksom såklart massa sjöfågel.

Här är en fotoguide för däggdjur på kullaberg (räv, grävling, kronhjort, ormar mm) .

Har själv inte varit där så mycket men har tänkt jag skall försöka ta mig dit i år, förvisso mest för landskapsfoto men hoppas på ett par falkar också.

mvh Martin

Mari
2016-03-01 14:48
#4

Ser ut som ett mycket trevligt ställe att åka till! Synd att man bor så långt bort

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
2016-03-02 21:54
#5

Det är väldigt trevligt men tyvärr är även jag som bor närmre där alldeles för sällan. Kanske blir någon runda dit under året, hoppas det.

mvh Martin

Moalinn
2016-03-02 23:32
#6

Om jag inte minns fel så var det Kullaberg jag besökte tillsammans med en vän. Grodan som valdes ut till månadens bild någon gång förra året är tagen i skogen däromkring. Fruktansvärt fint var det iallafall. Absolut något jag skulle kunna tänka mig att besöka igen!

Kan dock inte säga något om djurlivet då jag bara varit där en gång. Men jag kan inte tänka mig att speciellt många djur har vaknat till liv än? Skulle nog vänta några veckor till.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Martin
2016-03-03 06:53
#7

Alla däggdjur utom ormarna är ju vakna året om, och där är säkert en del fågelliv redan nu.  Men blir säkert ännu bättre om några veckor/en månad när våren kommer.

Vill man ta landskapsbilder funkar det säkert bra redan nu däremot.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: