Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 828 ggr
tm-l
2016-03-04 10:29

Djurfoto i studio

Finns det någon här som fotar djur i studio? Vad har ni för utrustning? Lokal? Många kunder? Sotfbox eller paraply? Behöver alla info jag kan få! :) Tack för hjälpen! :)


Annons:
Mari
2016-03-04 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#1

Jag! Men nu var det ett tag sedan. 

Jag hade en egen lokal som jag tyvärr fick ge upp. Har denna utrustning:

* 2 x 300Ws blixtar med softbox 

* Bakgrundsstativ för 3 bakgrunder + svart, vit & grå pappersbakgrund

* 2 bakgrunder i tyg, "rost" och "mörkblå"

* Portabelt bakgrundsstativ 

* Diverse förlängningssladdar och ihopkopplingsannordningar
*Rekvisita tex. fårpäls, olika sockerlådor mm

Då jag bara hade detta som hobby på sidan av mina andra jobb så kunde jag inte ta emot så många kunder men hade jag haft möjlighet att satsa mer på detta så hade jag nog kunna fått in många flera! Dock fotade jag inte endast djur även om det var det som var min idé från början. 

Det portabla bakgrundsstativet köpte jag när jag blev utan lokal för att kunna rigga upp studion på andra platser. Dock har det inte blivit av så mycket som jag hoppats då mina ordinarie jobb tar upp för mycket tid och ork.

Bilderna i bildspelet visar några av bakgrunderna 🙂

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tm-l
2016-03-05 12:13
#2

Wow! Jättefina bilder!
Jag har beställt två blixtrar med softboxar, en  bakgrundställning och vit duk.  Fotograferade du genom datorn eller direkt i kameran? :)


Mari
2016-03-05 19:39
#3

Tack 😃Jag fotade med kameran, skulle vilja ha möjlighet att fota så de hamnar i datorn direkt så man kan se på stor skärm men när jag kollade upp det för några år sedan så var programvaran inte så billig.

Eller menar du redigering? Isåfall har jag inte redigerat dem något nämnbart men än lagt på lite extra skärpa då detta är webbilder som jag sparade ner från min facebook för att lägga in här 😉

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tm-l
2016-03-05 22:15
#4

Aha okej! Nej jag menade så bilden kommer upp på datorn direkt när den tas. Jag tänkte nämligen göra det, har testar och funkar jättebra med lightroom, så det ska jag satsa på. Ska bli så roligt! Tack för infon! :)


Mari
2016-03-06 19:44
#5

Med lightroom? Nu vill jag testa också! Behöver man någon speciell kabel?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tm-l
2016-03-07 19:13
#6

Du använder den usb kabel som du får till med kameran. Jag hade tyvärr råkat tappabort min så jag har beställt en ny på två meter, hehe! :)


Annons:
tm-l
2016-03-13 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är några bildern på min vovve från vår första fotografering. Vad tycker du? :)


Mari
2016-03-13 21:07
#8

Underbara bilder 😍Bra jobbat! Gillar hur du fick bakgrunden så vit utan skuggor. Hade du två eller flera blixtar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tm-l
2016-03-16 20:10
#9

Jag har två blixtar,  men jag använder väldigt låg bländare, 2-4 tror jag det var och förstår inte alls hur andra rekomenderar 8-11 för det funkar inte alls för mig.. :/


Fisgrisen
2016-03-20 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

superfina bilder! Jag har inte rätt utrustning för att få till det sådär studiosnyggt! men försöker så gott jag kan med bordslampan 😃

Mari
2016-03-20 21:39
#11

#10 Väldigt fin bild "trots" bara bordslampa! 

Testa ställ in vitbalansen så det blir lite vitare och om du inte redan har det så kanske du kan testa med en reflexskärm för att få mer ljus så skuggorna som lägger sig från örat in i ansiktet kanske lättas upp lite?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: