Annons:
Etikettövrigt
Läst 1112 ggr
Martin
2016-03-13 08:30

Vita dovhjortar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett exempel på när djuren inte är så kamoflerade. Hann tyvärr inte med att få med den när den var på väg mot mig utan den upptäckte mig sekunden innan jag upptäckte den och sedan hade den ändrat kurs.

Lite konstigt är det tycker jag, moder natur har fixat mycket så att djur smälter in och kan skydda sig men en del av dem får en pigmentförändring och då kan det se ut så här.

mvh Martin

Annons:
OlleA
2016-03-13 20:55
#1

Det är något speciellt med vita hjortar, som något slags sagodjur nästan. Jag har aldrig sett några i Sverige vad jag kan minnas (och har ännu inga dovhjortar i mina marker) men varje gång jag har besökt Jägersborg Dyrehave har det funnits åtminstone någon vit hind i någon grupp. Säkert hade de inte blivit särskilt långlivade om de stora rovdjuren hade funnits kvar. Möjligen hade de klarat sig bättre på vintern, men färgen växlar ju inte med årstiden.

Olle

Martin
2016-03-13 21:35
#2

Håller med! Här är de ju inplanterade i hägn sedan 1700-talet sedan vansköttes hägnen och "vanliga" hjortar tog sig in och de vita försvann nästan helt. Men så kom en godsherre till makten och bestämde sig för att spara de vita vid jakten, på den vägen har den vita varianten vuxit sig stark de senaste hundra åren i trakterna runt Öved (enligt deras hemsida).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: