Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 518 ggr
Martin
4/2/16, 10:40 AM

(M) Råbock i skymning

Här kommer två foton på en Råbock, fotograferad inne i Malmö i förrigår. Nere vid Lernacken/Öresundsbron finns ett naturområde som utöver mycket sjöfågel innehåller rådjur och de brukar jag se. Vildsvin påstås det finnas, men de har jag aldrig varken sett eller sett spår av så det låter jag vara osagt.

Såg den här bocken på 10-15 meter när den studsade över stigen framför mig, stannade till i branten upp mot krönet och jag hann tänka "jag hinner inte ställa om kameran så hoppas den ställer sig på krönet så blir det en bild i alla fall".

Jodå, den ställde sig på krönet.

Råbock

Har mörkat ner den lite för att få siluhetteffekten då kvaliteten inte dög riktigt som den var tyckte jag.

Såg ett gäng fåglar flyga in i bilden och zoomade snabbt ut.

Råbock II

Tycker att rörelseoskärpan på fåglarna tillför lite till bilden. Kanske skulle jag beskurit till vänster?

mvh Martin

Annons:
OlleA
4/2/16, 7:21 PM
#1

Fina, lite annorlunda bilder på råbocken. Jag gillar särskilt den första, där bocken är fint placerad. Man ser både honom och gräset i fin silhuett mot den mörka himlen som ger en riktig nattstämning.  På den andra bilden ger de oskarpa fåglarna helt klart lite rörelse i bilden, men jag gillar inte riktigt att bocken står precis i mitten. Jag hade nog skurit bort tornet (eller vad det nu är) till vänster, och kanske även lite i nederkanten av bilden.

Olle

Callas14
4/6/16, 4:02 PM
#2

Jag gillar den andra bilden! Det blir något speciellt med rådjuret i någon slags obekant och öppen miljö - ger en känsla av att vara vilsen och sårbar kanske? Tornet i sig är dessutom vackert! Jag skulle nästan vilja skära bort busken till höger och lite av den svarta marken i underkant. Då skulle dessutom fåglarna få en mer framträdande roll! Räta gärna upp så att tornet blir rakt också. Men riktigt tjusigt!

Martin
4/8/16, 8:50 PM
#3

Lekt lite med beskärningar nu. Tycker inte det blir helt rak om man rätar upp tornet. Det är en konstig vinkel jag tagit ifrån och därför blir det konstigt med dels det krönta och ganska lutande backen som är brant och dels tornet som får helt fel vinkel.

Vrider jag rätt tornet får jag lite vitt i kanten och för att ta bort det (alltså utrymme som ej är foto med och det blev inte så bra) . Med det bortbeskuret försvinner en del av fåglarna.

Men det är kul att leka med beskärningartest och här kommer två nya varianter. Ett där jag gick på tornet (rakt) och det andra där jag tog bort tornet (och buskarna) för att få fåglarna mer framträdande. Gillar den andra av dessa två men lite av det sårbara i obekanta miljön försvinner ju. Svårt att få allt.

Rakt torn

Fåglarna mer i bild

Vilken föredrar ni?

mvh Martin

OlleA
4/8/16, 10:03 PM
#4

Jag föredrar den nedre bilden. Den känns renare, bocken är bättre placerad och fåglarna framträder mer.

Olle

Martin
4/10/16, 6:51 AM
#5

¤4 Jag håller med dig Olle!

Gillar dock orginalbilden också, råbocken känns så liten och sårbar i den kontexten, och det blir också en kontrast till den han är; Herre på täppan.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: