Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 768 ggr
Martin
2016-06-05 09:05

(M) Snok

Var vid Kullaberg för ett par veckor sedan och skulle egentligen bara ta ett par steg in i "spenaten" för att få bättre vinkel på en gren där en blåmes återkommande mellanlandade med näbben full av larven innan den flög in i holken, när jag höll på att trampa på den här. Det blev ett par snabba foton innan den försvann. Tyvärr tänkte jag inte på att ställa om kameran vilken var inställd på att förfokusera på en gren så inställningarna inte optimala men några foton blev ok.

Vanlig snok

Och en close-up:

Snoken är till skillnad mot vad många tror giftig, däremot inte för människor. Det är också saliven som är giftig och den har inga gifttänder så som t.ex. huggormar har. Den räknas inte till giftormar och generellt brukar man säga att de ormar som räknas som giftormar har ovala pupiller, bland annat den svenska huggormen, medan ingen av de snokar som finns i Sverige har det utan har runda pupiller.

Snoken har också två gula fläckar i nacken som gör den lätt att känna igen och skilja från huggormarna som även om de oftast har zickzackmönster på ryggen inte alltid har det så synligt då det finns mycket mörka varianter.

För egen del är detta andra gången i mitt drygt 40-åriga liv som jag ser en orm vilt i Sverige, båda gångerna har det varit snokar (levande ormar, har sett en överkörd huggorm också).

Snok; Två gula fläckar i nacken gör den lätt att skilja från huggormen

mvh Martin

Annons:
OlleA
2016-06-05 23:42
#1

Fina bilder och intressant information!

Olle

[VSK]
2016-06-08 12:57
#2

Jag tror inte jag är allergisk mot huggormsgift, men utmanar aldrig ödet så ser jag en orm oavsett vad, så håller jag undan. Snokar och huggormar blandas nog ihop av många kan jag tänka mig.

Upp till toppen
Annons: