Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1111 ggr
Peak303
2016-06-23 18:43

(H) Siluett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyckades äntligen ta en siluett bild. Och blev väldigt nöjd med den.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Martin
2016-06-26 12:57
#1

Silhuetter är svårt. Jag gillar bakgrunden i den men skulle nog velat ha konturen av kaninen (marsvinet?) i lite annan kontur. Det jag gillar med den är att man ser nosen, och pälsen som yr/är tovig på ryggen. Gillar också klövern eller vad det är ute till vänster i bild som ligger i samma skärpeplan.

Bakgrunden är soft ljus och fin och gillas. Som helhet ett bra foto, bara att jobba på. Silhuetter är svårt!

mvh Martin

Peak303
2016-06-26 21:40
#2

Tack för kritiken! Kaninen (Bentley) ville inte riktigt sträcka på sig som jag ville. Så hade han sträckt på sig mer så skulle det säkert gå att få en annan sätt.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Martin
2016-06-26 22:30
#3

Det är ju tjusningen med att fotografera djur, de gör inte alltid som vi vill :)

mvh Martin

Peak303
2016-06-26 22:45
#4

Haha precis :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Mari
2016-07-01 21:19
#5

Jättefin! Håller med Martin i kritiken

Berätta gärna hur du gick tillväga när du tog bilden, jag blev sugen på att testa ta siluettbilder också. Behöver man ta dem på tex. kvällen? Ser ut som det är fin kvällssol på din bild

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Peak303
2016-07-01 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack så mycket Mari 🙂

Precis som du tänkte så är denna bild tagen på kvällen med solnedgång. Jag provade lite fram och tillbaka med vad för inställningar jag behövde använda samt hur jag skulle placera solen i bilden. (Tur man har snäll kanin som snällt sitter och väntar) Men märkte rätt snabbt att jag behövde få solen bakom honom så gott jag kunde. 🙂

En annan bild tagen vid samma tillfälle, så solen var på väg ner bakom allt annat också.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Mari
2016-07-01 22:08
#7

Snyggt! Nu blir jag extra sugen på att testa, tyvärr har min Herr Ninus gått å lagt sig så han verkar inte sugen på att gå ut just nu :P haha så jag får ha lite is i magen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
2016-07-02 08:17
#8

Knepet är att man måste ha en ljus bakgrund, eller något annat. Kan också ha en belysning bakom modellen/motivet som är riktat mot dig som fotograf. (eller blixt).

Fungerar i dagsljus också, men bakgrunderna blir hiskeligt tråkiga (helt vita) allt som oftast och det kan bli svårt att få fram effekten. En silhuett är ju egentligen ett hårt underexponerat motiv med andra delar i bilden rätt exponerade (ofta kvälls- eller morgonbilder).

Jag brukar använda spotmätning och den fokuspunkt man använder skall fokusera på någon ljus del i fotot. Jag brukar använda ganska små bländartal för att få silhuetten skarp. Skall se om jag hittar några bra foton jag tagit och lägga upp som exempel sedan, men här är en bra guide som man kan använda som start i alla fall om man vill läsa mer om det (på engelska).

http://digital-photography-school.com/how-to-photograph-silhouettes/

Här kommer ett foto (ursäkta att jag lånar tråden)

Råbock. Foto Martin N.

mvh Martin

Mari
2016-07-02 09:07
#9

Tack Martin! Mycket bra länk

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
2016-07-02 12:27
#10

Nu väntar vi bara på fler silhuettfoton! :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: