Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 592 ggr
CayKantos
2016-06-23 19:13

Objektiv hjälp

Hej! Jag är i objektiv letande, men kan typ inget om objektiver. Finns det några som länka några sidor med bra info? Ställen jag kan läsa på lite? Eller kanske kan hjälpa mig? 

Jag har ett Nikon D5100 med ett AF-S NIKKOR 18-105mm 1:3,5-5,6G ED objektiv. Jag tycker liksom inte mitt objektiv kan fölga med? Jag vill liksom kunna ta bilder av rörande saker utan att det brusar till så lätt som det gör nu. Jag älskar att ta bilder på fx hundar i rörelse, men jag känner att pälsen ute i änderna lätt blir suddiga och/eller brusiga, oavsett vad mitt iso och slutartid (?) är på :/ 

Jag har planer om nytt kamerahus oxå, Nikon, men fick till råd att oxå skaffa nytt objektiv, vilket jag nog oxå behöver. Jag skulle gärna kunna zooma lite mer med detta nya objektiv. 

Då letar jag också efter ett sånt, full view eller vad det nu heter, vidvinkel? Vart man inte kan zooma men den bara tar "det man ser"? Vad är det nu det heter? :D

Tacksam för hjälp och svar!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Niklas
2016-06-23 19:36
#1

Cyberphoto testar alla objektiv de säljer. Läs på deras sajt. Leta exempelvis efter såna de kallar toppklass om du vill ha något riktigt bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CayKantos
2016-06-23 19:53
#2

#1 Tack! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

klarakarolina
2016-06-24 09:55
#3

Sen kan du fundera på om du vill ha ett zoom-objektiv eller fast. De fasta kan har oftast möjlighet till lägre bländare, men man tappar zoomen. Det finns säkert objektiv som blir rekommenderade som "sportobjektiv" som ska kunna fota saker i rörelse. De flesta objektiv har liksom en "målgrupp" och så kan du tänka på vad du vill ha för vinkel om du vill ha vidvinkel eller inte :)

CayKantos
2016-06-24 10:12
#4

#3 Skrev ovan att jag söker båda :) Har kollat på några som går upp till 300mm Vilket verkar ok längd för mig. Ett zoomobjektiv är i första hand viktigast för mig :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

klarakarolina
2016-06-25 08:31
#5

#4 Såg det nu, läste lite slarvigt haha :) sen ett tips som jag kollade när jag letade nytt objektiv var att jag gick in på flickr och då fanns det typ grupper med folk som använde det objektivet så laddade de upp sina bilder där så kunde jag se hur bilder med det objektivet blev. 

Sen när jag köpte fanns det tre väldigt lika objektiv som funkade på min kamera, ett canonobjektiv som jag tror låg på typ 15 000, ett sigma som kostade 8000 och ett från samyang (dock utan autofokus) som kostade typ 5000 och det från sigma hade fått bäst recensioner och det var också det jag köpte. Men sigma och samyang tror jag oftare är billigare en exempelvis nikon och canons egna utan att vara sämre :)

CayKantos
2016-06-25 12:36
#6

Ja, ve att tamron ofta köps till Nikon, jag måste bara säkra att objektivet även funkar till mitt framtidiga kamera, även om det inte är så mycket annorlunda :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
klarakarolina
2016-06-25 16:51
#7

#6 om du köper en nikon i framtiden så borde de vara samma. Har ju canon och vet att det finns vissa objektiv som inte fungerar till fullformatskamerorna utan bara till de som har crop-sensor sensor. Vet inte om det finns samma grej hos nikon :)

Upp till toppen
Annons: