Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 847 ggr
Idakarrlsson
2016-09-18 22:29

Hjälp sökes.

Hej. Nu skulle lite hjälp ligga till hands. 

Jag har bestämt mig för att köpa ny kamera.  Det lite kluriga är ju att det finns en uppsjö av olika kameror! Sedan är jag lite osäker på vad jag egentligen borde lägga mina pengar på. Jag fotar mest djur och naturfoton och en liten gnutta porträtt.  Fullformat eller ej?

Dem jag först tittade på var Nikon D7100 och Nikon D7200. Där har jag fått uppfattningen att D7200 ser bra ut på pappret men att fler fortfarande rekommenderar D7100. Förslag till det är också Canons EOS 80D. Några ni rekommenderar?

Fullformat var först ett nej pga priset men har funderat. Är det värt att lägga dem där extra tusenlapparna och köpa en fullformat med tanke på vad jag fotar? Att kameran klarar sig bättre i mörkare situationen och hela ff-konceptet lockar ju helt klart om man tänker att fota natur/landskap. Fast sen så är det ju så fruktansvärt kul att fota djur. Vilket betyder att jag vill ha telezoom, vilket svider i plånboken.  Jag har tittat på Nikon d610. Någon som har några erfarenheter om just d610?  Något annat alternativ i samma prisklass? 

Kanske bättre att ej köpa ff och lägga pengar på bra objektiv till D7100 eller liknande?

Vill gärna höra era åsikter om de kameror jag nämnde. Även ifall ni har andra förslag. Och största frågan som jag funderar på just nu är om det verkligen är värt att köpa en fullformat med tanke på vad jag fotar. I såna fall har ni några tips?

Ha det bra och ta hand om er!

Mvh Ida

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
felixhaljeskog
2016-10-06 12:00
#1

Jag skulle säga som så att det alltid är värt att köpa en fullformat om man verkligen har råd med det,  men annars så kan jag bara tala om Nikon D7100 då det är den kamera jag har mest erfarenhet av bland dom du nämner, och ska man välja mellan D7100 och D7200 så skulle jag själv helt enkelt lägga till några extra tusen å köpa en fullformat, för jag tycker att D7200 är väldigt dyr, och väldigt nära D610 i prisklassen.

Jag själv är väldigt nöjd med min D7100, det enda jag dock saknar är att kunna skruva upp ISOn mer än vad jag kan utan att få något någorlunda störande brus i bilden, men förutom det så är det en väldigt bra kamera, men här gäller ju även ett bra objektiv och det är nog bland det viktigaste du kan köpa till en kamera.

Men som sagt D7100 är bra, säkert även så D7200 och D610, men i slutändan så hänger allt på dig 👍

Upp till toppen
Annons: