Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 677 ggr
Callas14
2017-01-12 13:56

(M) Mörkerfotografering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade planerat en skogstur i mörkret med hund, kamera och pannlampa. Det var en kväll med hög fotoabstinens, men att fotografera i mörker var inte riktigt så lätt som jag tänkte. Autofokus blev kaos och ljuset från lampan var inte riktigt så starkt som jag hoppats. Till saken hör att det dessutom var kallt och snöstorm vilket gjorde både modell och fotograf något otåliga. Resultatet blev alltså inte riktigt vad jag hoppats, men jag vill inte ge upp för det! Jag vill ge mig ut igen i mörkret och jag vänder mig nu till er och frågar: Har ni några tips/idéer/erfarenheter av mörkerfotografering (utöver en varmare tröja)? Vad kan man använda för ljuskälla? 

Här är nog den bild jag blev mest nöjd med i alla fall. Jag fäste min pannlampa på ett kamerastativ och tog bilden i ca 90° vinkel relativt det infallande ljuset. Det var en av de första bilderna jag tog, sen gick det bara utför…

Annons:
Martin
2017-02-04 15:11
#1

Jag har inga direkta idéer / erfarenheter av den här typen av mörkerfotografering, men du har ju gjort det riktigt bra!

Alternativen är väl att leta häftiga effekter med blixt - men pannlampa ser ju ut att duga lika bra.!

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: