Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 1359 ggr
CayKantos
4/11/17, 2:25 PM

D500 vs D750

Hej! jag velar fram och tillbaka hela tiden ang Nikon d500 och d750. Hoppas några av er kan hjälpa mig! Det jag vill fotografera är 70% djur. Det innebär alltså både djur i rörelse, hög fart, låg fart, nära och längre bort. Men även poträtter av stillasittande djur. Den andra 30% är landskap och natur. Då pratar jag allt från skog och sjöar mm men även möjligt att ett motiv kommer in. Då även stjärnhimmel och kvällsfoto. Som jag har fattat då är ju 500 prima för actions shots! Men 750 är super på landskap. Men jag undrar vilken kamera jag kan använda och förvänta mig knivskarpa bilder på en springande hund, se detaljer i ansigtet som hårstrå mm. Men även få in ett fint detaljerat landskapsbild, vilket jag är rädd att DX (500) kan komma att hindra lite.. Eftersom FX har bredare vinkel, men den kan på andra sidan inte "ta mig närmre" djuret när det verkligen hjälper, sätta bra fokus på djuret och fånga den i momentet snabbt och enkelt. (OBS såklart vet jag att mycket ligger hos den bakom kameran och vilket objektiv) Dela gärna med era erfarenheter och bilder om ni skulle ha några ☺ Tack!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
MagArne
4/11/17, 2:44 PM
#1

D500 skulle jag säga om du fotograferar djuren på avstånd. Du vinner en del zoom i och med DX-formatet. 

Ett schyst vidvinkelobjektiv till D500 så får du grymma landskapsbilder med.

CayKantos
4/11/17, 9:55 PM
#2

#1 ok tack. Det är just det med djur. Det är inte alltid så lätt att bestämma om dom är nära eller inte. Dom har lite egen vilja 😅 men jag lutar mest åt 500 :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
4/11/17, 10:47 PM
#3

Extra fråga.. hur är det egentligen med d7200? Verkar vad jag ser inte super olika från 500 förutom den kostar hälften så mycket samt lite smågrejer såklart.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MagArne
4/12/17, 7:47 AM
#4

Jobbar du som yrkesfotograf eller är en väl inbiten hobbyfotograf är det väl D500 som gäller men annars är en D7200 en väl potent kamera.

Kanske att D7200 och lägga mellanskillnaden på bättre objektiv är rätt väg att gå?
Det är ju inte bara ett fint kamerahus som gör fotografen.

CayKantos
4/12/17, 9:13 AM
#5

#4 nä det vet jag ju såklart :) men problemet är att jag nu har levt med en kamera i många år som inte orkar och hinner med. Men innan jag köper nytt kamera hus ska jag köpa objektiv och då sen köpa kamerahus. Jag lutar fortfarande mera åt 500 då även om jag inte är yrkesfotograf eller kommer bli det vill jag gärna ha det som en liten sidgrej. :) jag får se och känna lite. Kompisen ska köpa 7200 så skulle kunna sno och testa den för att se om jag känner den orkar med det jag vill hålla på med :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
4/12/17, 2:47 PM
#7

#6 spännande. Får hålla ett öga på den :) En extra fråga. Hur ser ni på vidvinkel objektiv på en DX? :) Har ju DX nu men aldrig haft ett vidvinkel objektiv :b

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MagArne
4/12/17, 3:16 PM
#8

Nu äger jag ingen DX längre då jag bytte min D300 mot en D700 FX
Men till min D700 har jag ett gammalt Nikon 20-35mm f/2.8D vilket motsvarar ett 14-21mm. Det är mitt mitt favoritobjektiv som i stort sätt alltid sitter på kameran och så brukar jag ta med mitt Nikon 80-200 f/2.8 vid sidan av.

Mer vidvinkel känner jag inget större behov av.

Nikon eller Tokina gör väl de bästa vidvinklarna

Ett budgetalternativ till DX kan kanske vara Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Det låter inte som så stor skillnad mot ett 18-105 som brukar följa med D7200 men de sista 2mm gör faktiskt skillnad.

Vad har du för kamera och objektiv idag?

CayKantos
4/12/17, 5:49 PM
#9

#8 idag har jag bara ett nikon d5100 och ett nikkor 70-105/2.8 Men jag vill som sagt ha ett vidvinkel som kan ge det där lilla extra till landskapsbilder på ett DX. Men jag ska kolla upp det du rekommenderade. Kan inte mycket om vidvinkel objektiv :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[SirKnasen]
4/13/17, 10:20 AM
#10

Jag har ett Nikkor 16-85/3,5-5,6 VR till min D7000. Trevligt objektiv och 16mm jämfört med 18mm ger mer än man tror. Har för mig jag gav 2500Kr för mitt objektiv begagnat. Kolla om du kan hitta ett begagnat du med till din D5100. Du lär få tillbaka pengarna för det om du i din tur vill sälja det vidare för att byta till FX.

Jag ångrar inte köpet av mitt Nikkor 16-85 men i efterhand har jag blivit sugen på ett Sigma 17-70/2,8-4,0 Contemporary men de är svåra att hitta begagnade. Kostar nytt dryga 4000Kr.

Finns även ett nyare Nikkor 16-80/2,8-4,0 men det kostar nytt över 10.000Kr vilket känns galet dyrt.

CayKantos
4/14/17, 8:21 AM
#11

#10 Tack! Ska kolla på dom. Jag föredrar att ha minst 2.8 på mina objektiv. Speciellt så korta. Ska nog kolla på det där sigma och nya nikkor. Kanske finns begagnade. Men vad menar du med få pengarna tillbaka? Tillbaka från vadå? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[SirKnasen]
4/14/17, 11:00 AM
#12

Tillbaka vid en försäljning. Du lär kunna sälja det för samma peng som du köper det för.

[SirKnasen]
4/14/17, 12:20 PM
#13

Brännvidd mellan 16-85mm är ju egentligen varken extrem vidvinkel eller heller kanske inte lämplig vid din actionfitografering (för kort brännvidd?) och vid porträtt kanske ett fast objektiv kan ge ytterligare skärpa? Hos mig är det dock det objektivet som sitter på för jämnan med få undantag för ett fast 35mm/F1.8 och ett rent telezoom.

Annons:
CayKantos
4/14/17, 4:22 PM
#14

Ska såklart ha ett fast til djurporträtt men det är först i framtiden. Vill ha ett vidvinkel zoom jag kan använda till landskapsbilder:)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[SirKnasen]
4/14/17, 5:21 PM
#15

Du skriver att du har ett Nikkor 70-105/2.8 idag. Vad tusan är det för ett objektiv? Lust att länka till något ställe man kan läsa om det?

Upp till toppen
Annons: