Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 908 ggr
Kapitulerar
8/1/17, 7:09 PM

Fota hundutställningar - HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Skulle behöva hjälp med det här att fota rörelser. Jag är en del på hundutställningar och fotar vår tik men jag får aldrig några riktigt bra bilder. Fokusen håller inte. 
Jag har en Canon EOS 500D med Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. 

Jag behöver alla tips jag kan få. Vad ska jag använda för inställningar? Vad ska jag tänka på? Något annat objektiv? 

Har infogat några bilder så ni kan se vad jag menar. Glad

Annons:
Annette
8/1/17, 11:45 PM
#1

Måste vara svårt att fota rörelser på en hund med så mycket päls att benen inte syns 🙂

Martin
8/2/17, 10:02 AM
#2

En fundering är över vilka fokuspunkter du har valt, har du flera så är risken stor att den fokuserar på benen på husse/matte istället när man är så nära om man inte ser till att få fokuspunkterna precis över hunden. 

Menar du skärpan när du skriver att fokusen inte håller eller vad är det du syftar på, och vad är det som du upplever är problemet. För mycket eller för lite i fokus? 

Ett par av ovanstående foton ser ut att vara fotograferade på runt 140-150 mm om exif-infon stämmer så det är med ett annat objektiv än ditt 17-85 då antar jag?

mvh Martin

Kapitulerar
8/2/17, 1:36 PM
#3

#2 - Jo jag provade ett annat objektiv till dessa bilder, brukar dock använda 17-85. Bilderna blir suddiga och kameran fokuserar på antingen benen på handlern eller en gräsfläck bredvid, inte på hunden. Jag är superdålig på sådant här märker jag..

Martin
8/3/17, 7:56 AM
#4

Blir bilderna suddiga så har du för lång slutartid. På helt stillastående motiv samt om du håller kameran stadigt och stilla kan du ha längre slutartider än om motiven rör sig.

Ang fokus så på tex den bilden med hundförare i lila klänning och där benen är närmre kameran än hunden har du ju skärpa - fast inte på hunden utan på benen.

Kameran kan inte veta vad du vill ha skarpt och i fokus, och de flesta kameror fokuserar på det som är närmst (t.ex. benen ovan). Om du istället väljer ett mindre fokusområde eller ser till att lägga fokusmarkeringarna på hunden så kommer du att få fokus där. Sedan beror bländare och lite annat (avstånd t.ex.) på hur stort skärpedjupet blir dvs om du bara får t.ex. hundens huvud skarpt eller hela hunden. Tips är att få skärpa på hundens ögon (t.ex. en fokuspunkt där) för är ögonen skarpa upplevs oftare bilden som skarp också.

Ett annat tips kan vara att du försöker komma längre ner med kameran så att du är mer i nivå med hunden när du fotograferar (har du gjort på de flesta men du ser skillnaden på den där du är lite högre upp) samt om det går - positionerar dig så att du kan få hunden lite fri från den som för hunden (så slipper du ben precis intill hunden).

Skickar med ett par länkar om fokusering:

http://www.kamerabild.se/fotoskolor/fokusera-r-tt

https://www.scandinavianphoto.se/photobloggen/14416750/kamerans-instaellningar-del-8-fokusering

https://www.canon.se/youconnect_newsletter/tutorials/focus/page_2.aspx (notera att där är 5 sidor, länken går till sid 2 men titta gärna på de andra 4 också, du väljer dem längst ner på sidan)

mvh Martin

Kapitulerar
8/3/17, 10:25 AM
#5

#4 - tack så jättemycket! Ska kika in länkarna också :)

Upp till toppen
Annons: