Annons:
Etikettallmänt
Läst 968 ggr
CayKantos
8/14/17, 1:44 PM

Fota mörka objekt

Nu är det så jeg fotar hundar för det mesta och jag har lite svårigheter när det kommer till att fota mörks hundar när det är ljus ute… blir svårt att se ansiktsuttrycket mm. Jag hsr en Nikon D500. Tips på hur msn ksn görs detts bättre? Kan förslks lägga några bilder upp sen.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Mari
8/14/17, 10:36 PM
#1

Ja lägg gärna upp någon bild så blir det lättare att se vad som man kanske kan ändra för att få det bättre :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CayKantos
8/14/17, 11:17 PM
#2

Imorgon hinner jag kanske…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Martin
8/15/17, 8:58 AM
#3

Jag tror att kameran luras, den vet inte vad den skall exponera efter. Prova att ändra ljusmätningsmetod så att du mäter på det mörka.

Annars är det ju så att mörkt motiv mot ljus bakgrund så kan du överexponera lite med exponeringskompensationen. Tex fågel mot himmel.

mvh Martin

CayKantos
8/15/17, 7:50 PM
#4

#3 vad menar du ändra ljusmätningsmetod? Vi körde lite bilder överexponerad, ska visa sen både dom mörka o överexponerade.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Martin
8/16/17, 7:33 AM
#5

Det brukar finnas fyra stycken. På lite olika kameramärken heter de lite olika men 

1) Evaluerande/matris

2) centrum

3) Utsnitt

4) spot

I första mäts ljuset i hela bilden och då kan det bli knepigt om det i bilden finns både mörka och ljusa partier. 

2) Centrum Beräknas ljuset från stor del av bilden men fokus på centrala delarna av den.

3) Används bland annat vid motljusbilder (jag brukar nog själv vara dålig på att ändra) för att kameran inte skall bli för förvirrad av allt det ljusa runt motivet.

4) Beräknar ljuset vid en mycket liten del, vid vald fokuspunkt.

Så använder du t.ex. spotmätning (brukar jag göra när jag t.ex. fotograferar fågel) så mäter den ljuset bara vid det lilla området runt den valda fokuspunkten, som du lägger mot fågeln. 

Detta (ovanstående) är såklart bara en snabb sammanfattning och även här finns det saker man måste testa i olika situationer för att hitta det som passar en själv i en viss given fotograferingssituation.

Läs gärna mer:

https://www.scandinavianphoto.se/photobloggen/14411700/kamerans-instaellningar-del-7-ljusmaetning

http://www.fotoinspiration.se/fotoinspiration/extern/ljusmatning.htm

http://www.bloggomfoto.se/fotoskolan/del-6-ljusmatning-och-exponering/

Finns mycket annat också på nätet, detta var bara vad jag hittade lite snabbt.

mvh Martin

CayKantos
8/16/17, 8:20 AM
#6

#5 då var det det jag misstänkte. Ja jag brukar använda spotmålning. Jag har dock två.. stor skillnad på dom när man kollar pp bilden. Men teknikmässigt är jag inte säker på vad skillnaden är. Ska försöka kolla i manualen. Den ena har en * andra är utan. Men super tack. Det hjälpte, har haft ett hum om vad dom betyder, då jag testat mig fram med bilderna, men detta satte mera bakom mina hum 😊 men kommer med lite bilder sen när jag slutat jobbet

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Martin
8/16/17, 10:37 AM
#7

Såg att du har en Nikon D500. Du har en fantastiskt bra kamera i alla fall, så bara se till att lära dig den och sedan lite tekniker för olika fotosituationer så har du bra förutsättningar för riktigt bra foto!

mvh Martin

CayKantos
8/16/17, 1:15 PM
#8

#7 ja precis! Förut höll min kamera mig bak väldigt mycket. Nu håller jag kameran bak istället 😂 men det är ju detta som gör det roligt. Att bli bättre o se att man förbättras. Kan väl ställa 2 extrafrågor här oxp. 1. Tips på vad man bör tänka på när man fotar objekt som rör sig mot en? Känns som att kameran bågra gånger kan ha svprt att följa med. Även min d500 ;) 2. Tycker att kvaliteten försämras en del på datorb… vet att kameran kan prestera bra lixom. Är det något sätt man kan få in dom utan att dom försämras? Jag ska skaffa lightroom snart så det kommer ju definitivt oxå hjälpa då jag kan öppna det u ett ordentligt program ost för pp windows bildvisare

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Martin
8/16/17, 7:07 PM
#9

1) Din kamera skall inte ha några problem med rörliga motiv, vissa säkert svårare än andra men som sagt: Skall inte vara några problem. Vet dock inte vilka fokusinställningar du kan eller bör göra på just den kameran men jag tror att manualen ger dig ett bra svar på det :) Du kan ju ställa in olika fokuspunkter/zoner och säkert olika motivprogram för fokus beroende på hur motivet rör sig. 

2) Vilken kvalitet sparar du dem i (i kameran)? Och hur för du över dem till datorn?

mvh Martin

CayKantos
8/16/17, 7:36 PM
#10

Två exempel

1)Ja jag bara undrade om det fanns några taktiker :P

2) bästa kvaliteten. Stoppar in SD kortet i datorn och drar in dom på min hårddisk.. :o

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
8/28/17, 8:22 AM
#11

Putt

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Callas14
8/28/17, 2:44 PM
#12

Jag har en svart hund som jag ofta fotograferar, gärna i rörelse. Det är svårt! Jag har nästan accepterat att under vissa omständigheter är det nästan för svårt: 

  • När det är mycket starkt direkt solljus på hunden

  • När bakgrunden är ljus

  • När det är svagt ljus på hunden

Det jag tycker är bäst är när hunden och bakgrunden är i skuggan, eller framförallt när solen ligger bakom tunna moln. Man får då ett "mjukt ljus" och sällan överexponerade partier. Detta svarar inte direkt på din fråga, men det kan kanske vara skönt att tänka på när man blir frustrerad över dåliga resultat!

Annars generellt; försök välja så låga ISO-tal som möjligt, så får du med så mycket bildinformation som möjligt i både mörka och ljusa partier. Vad gäller fokusinställningar så brukar jag välja en fokuspunkt (i mitten) och "AI Servo" (Canon). Absolut inte "One shot", men har inte en aning om vad motsvarande funktioner heter på din Nikon.

CayKantos
8/28/17, 3:04 PM
#13

Ja har fått säga att jag tar bättre bilder i skugga, vilket är sant.

AL servo och One Shot… Skulle du kunna förklara lite mer vad respektive innebär? Så jag kan jmf det med min kamera? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Callas14
8/28/17, 3:39 PM
#14

När jag håller avtryckaren halvt nere och söker fokus, med inställningen "One Shot", så söker kameran efter fokus tills den hittar fokus en gång. Efter det så ändrar inte kameran var fokus ligger förrän jag släppt avtryckaren och trycker ner den halvt igen. Det är rätt smidigt när man har motiv som inte rör sig: Hitta fokus -> sen komponera bilden som du vill.

Med inställningen "AI Servo" (Med 'I' som i 'Ingvar'!), så söker kameran efter nytt fokus så länge jag håller avtryckaren halvt nere. :)

CayKantos
8/28/17, 4:56 PM
#15

Jahaja! Men då har jag AI Servo ^^

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: