Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 767 ggr
Uppkatten
2018-01-03 21:59

Fotokurser - djurfoto?

Jag fotar katter bl a för katthemmets räkning, men skulle vilja lära mig mer! Finns det några bra kurser, gärna på nätet, som ni kan rekommendera? Det är alltså specifikt djurfoto som jag vill lära mig mer om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Martin
2018-01-03 22:45
#1

Jag gillar moderskeppet.se, och deras videokurser.

De har även kurser i fotografering, bland annat de två olika om hundar (en porträtt och en actionfoto). Tänker att porträttkursen borde kunna översättas tlll katter (har inte sett kursen och vet inte vad för typ av foto du tänker dig), men kameran vet ju inte om den fotograferar hund eller katt så tänket borde vara detsamma.

Vad är det du vill bli bättre på, vad är målsättningen för dig? 

Kanske finns det hjälp att få här på sidan utan kurser (även om kurser är trevligt och bra).

mvh Martin

Uppkatten
2018-01-03 23:16
#2

#1 Det finns många "problem" att hantera när man fotar katter på katthem. Det är ofta dåligt ljus i de olika rummen. Det är därtill flera olika ljuskällor (glasrutor mot andra rum, glasrutor ut mot korridorer, fönster, lysrör i taket - både i och utanför rummet o s v). Många katter är rädda/blyga och gömmer sig i mörka kojor/under stolar med filt över o s v. Andra katter är mer intresserade av att gosa med fotografen än av att bli fotade. Man får dem lätt på axeln eller i famnen, vilket inte underlättar fotografering… Kattungar är i sin tur extremt rörliga, man får ofta "leka dem trötta" för att få bra bilder…. Vuxna katter kan också vara väldigt rörliga… Dessutom vill man förstås ha bra blick på katten - en blick som gärna möter betraktarens… Man får försöka hantera kameran med ena handen och "styra" kattens blick med t ex en leksak i den andra… och samtidigt undvika rörelseoskärpa…  Svårt med stativ då katten rör sig både runt och uppåt och nedåt i rummet, och är "överallt"…. och man gärna vill vara på samma höjd som katten… Svårt att ta hjälp av Medarbetare eftersom den ofta leker "för vilt" med katten och inte ser vad jag ser, eller hur jag vill "styra" katten… Katter skiljer sig också från hundar eftersom de vanligtvis gör allt utom lyder kommandon… 🙂Jag fotar mest med de förinställda inställningar som kameran erbjuder, t ex sportinställning. Vet inte om jag skulle vinna på annat val? Har en Sony A6000 och två olika objektiv (Sonys 3.5-5.6/16-50 och ett Zeizz Touit 1.8/32). Det ena fungerar bättre när katterna är i rörelse, och det andra fungerar bättre under dåliga ljusförhållanden - förutsatt att katterna är någorlunda stilla. Målsättningen är väl att bli bättre på att hantera olika "problem" vid fotografering inomhus, och då handlar det om fotografering i den miljön där djuret befinner sig i sin vardag + att djuret inte får stressas t ex av blixtar. Jag funderar också på om den utrustning jag har är tillräckligt bra, eller vad jag kan lägga till för att få ett ännu bättre resultat. Ljuset är nog det som är svårast att hantera för stunden, känns det som.  Fotar i dagsläget inte i RAW-format, vet inte om det skulle underlätta för mig? I så fall är det något jag måste lära mig mer om. Använder i dag Elements 13 för redigering av bilder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2018-01-03 23:47
#3

Kan tillägga att många av katterna dessutom är svarta, vilket förstås inte underlättar 🙂. Ljusa väggar som ofta ser grå ut på bild, kameran verkar trivas bättre om jag kan få katten att sitta/ligga på en filt i någon bra färg 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: