Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 509 ggr
OlleA
2018-01-18 10:30

(M) Spetsöra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spetsöra visar sig inte så ofta numera, men här är hon framme vid en av mina foderhögar idag.

Annons:
JMW
2018-01-19 11:54
#1

Vad ger du rådjuren att äta?

OlleA
2018-01-19 13:21
#2

De får en blandning av solrosfrön, jordnötter, majs och vete, samt ibland viltpellets och havregryn. En del menar att majs och vete är alltför kraftigt för rådjur, men jag har fått blandningen rekommenderad av tysk expertis som jag upplever som mycket kunnig och trovärdig. Enbart viltpellets innehåller oftast inte tillräckligt med näring, oavsett vad reklamen påstår.

Olle

JMW
2018-01-19 14:43
#3

Aha tack. Då förstår jag varför de förr om vintrarna stått här vid fågelmatningen och ätit från marken. 🙂

OlleA
2018-01-19 18:47
#4

Att rådjur besöker fågelmatplatser och äter nedfallna frön under hårda vintrar är inte ovanligt om matningen ligger ostört. Men egentligen är det inte bra att mata rådjur och fåglar på samma ställe, för där massor av fåglar samlas blir fröna lätt nersmutsade så att smittämnen kan överföras till rådjuren. Det är bättre att lägga ut små foderhögar på flera ställen en bit ifrån varandra, så att det hela blir mer utspritt. Det hjälper också svagare rådjur att få sin del av maten, för om allt finns på samma ställe kan ett par starka rådjur "ockupera" matplatsen och jaga undan de andra. Helst bör man förstås använda foderställ med tak som skyddar mot regn, men är det någorlunda torrt fungerar högar på marken också bra. Bara man gör rent ordentligt mellan påfyllningarna. Helt undgår man inte att fåglarna hittar rådjurens mat, men det är som sagt bäst att få lite spridning på det hela.

Olle

JMW
2018-01-19 18:51
#5

#4 Låter klokt.

Upp till toppen
Annons: