Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 783 ggr
OlleA
2018-03-19 09:25

(M) Ung råget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ung råget spanar vid en foderhög.

Annons:
OlleA
2018-03-19 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hon är en trogen gäst och borde snart ha ett namn, men än så länge tryter min fantasi.

OlleA
2018-03-20 09:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

På spaning i morgonsolen.

Carmarino
2018-03-20 13:48
#3

Hon har så långa ögonfransar att hon nästan liknar en lama - fast utan lång päls då förstås. 🙂

Vackra bilder som vanligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
2018-03-21 17:08
#4

Liknar en lama? Kanske det. Lama är knappast något bra namn, men kanske Lana? 🙂 Lana var en kompis till Bambis barn, åtminstone i österrikaren Felix Saltens originalberättelse. (Disney var inte först med Bambi.)

Olle

Carmarino
2018-03-21 17:27
#5

Intressant. Det visste jag inte. Fast det var å andra sidan rätt länge sedan jag läste om Bambi. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
2018-03-21 17:44
#6

Jag har läst originalberättelsen på tyska ganska nyss, mest som kul språkträning. Som sådan fungerar den utmärkt om man vill lära sig många "naturord", för det är slående hur detaljerade miljöskildringarna är i boken. Inte bara "det var fullt med blommor och fåglarna sjöng", utan man får veta precis vilka blommor som växte här och där, vilka fåglar som höll till i vilka buskar, vilka fjärilar och kryp som höll till på vilka blommor på ängen osv. Samt att Bambi gick ut i gläntan, förbi kärret, över diket, nedför slänten, mot stranden, in i vassbältet… ja, mycket "naturord" som sagt. Dessutom är det så spännande att man hela tiden måste se hur det går - och få nya ord på köpet. Tänk vad mycket barnen hade kunnat om naturen om de hade haft sådana barnböcker idag! Disneys version känner jag inte till lika bra, men gissar att dessa miljöskildringar är helt borta där.

Olle

Annons:
Carmarino
2018-03-21 18:23
#7

Har nog aldrig läst originalberättelsen. Är inte säker på att jag läst "disneyberättelsen" heller. Vet att vi fick se filmen på någon lektion i småskolan, men jag minns inte mycket av den för jag tyckte den var så sorglig att jag nog har förträngt den. Det är förmodligen därför jag bara kommer ihåg Bambi och Stampe, för det var väl de två man fick se på Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul på 60- eller 70-talet?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grodan
2018-03-22 12:52
#8

#3 Men precis vad jag tänkte… hon ser ut som en lama på en bild


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: