Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 1253 ggr
MissClue
2018-03-23 23:10

Önskefoto

Vad drömmer ni om att få riktigt bra foto på?

Jag har satt upp en drömlista nu inför vår och sommar nere i Österlen

*Biätare-Merops apiaster

*Lövgroda-Hyla arborea

*Blåkråka-Coracias garrulus

*Kungsfiskare-Alcedo atthis

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
MissClue
2018-03-23 23:14
#1

Hade dröm att se sidensvans, för ngt år sedan visste jag inte att denna vackra fågel fanns ens. En morgon tittar jag yrvaket ut genom fönstret och räknar till 80 sidensvansar utanför fönstret. Jag slet verkligen snubblandes tag i kameran och for ut från lägenheten.

I love not man the less, but Nature more…

OlleA
2018-03-24 08:50
#2

Härlig bild på sidensvansen! Sådana gör sig verkligen bra på bild. 🙂

Om vi håller oss till vad som känns någorlunda rimligt, kommer bra bilder på räv och grävling högt på min önskelista. Jag har några bilder på sådana, men det är glest mellan dem och de kan helt klart bli bättre. Samma sak med bäver. Bra bilder på kronhjort skulle också vara häftigt. Sådana finns inte så långt bort, men är mycket skygga här. Mård har jag sett åtta gånger i mitt liv, och ser gärna att den nionde gången blir när jag har kameran med i bra ljus. Och så drömmer förstås rådjurstoken alltid om att kunna ta ostörda (!) bilder på en rådjursmamma med små fläckiga kid i fin morgonsol på försommaren.

Olle

MissClue
2018-03-24 10:10
#3

Åh ja jag håller med om att alla nämnda djur hade varit fantastiska att få bra bilder på. Häftigt att ha fått sett mård..och bäver!Jag kan se bilden av rådjurfamiljen framför mig, håller tummarna att du knäpper av fina bilder på dom i vår 🙂

I love not man the less, but Nature more…

Grodan
2018-03-25 12:09
#4

Ja, håller med. Vinterfoto på sidensvansar när de sitter i ett träd med kvarglömda äpplen… en solig vinterdag… *drömfoto* (tog ett mentalt foto av en sådan händelse för några vintrar sedan… så vackert när de satt där och mumsade äpple)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mari
2018-03-26 17:05
#5

Idag var jag ut till mor och far som bor lite i skogen. Jag trotsade snön och pulsade i midjehögt snölager för att komma åt lite kvistar till påskris och till mina marsvin och kanin så de skulle få något att tugga på. 

Då ser jag en massa spår i nysnön som kom inatt. Tror det var ekorre och mus. 

Tänkte då att jag gärna skulle vilja få bilder på lite vilda djur, som ett litet avbrott på alla katter jag annars fotograferar. 

Så jag får nog försöka ta med mig kameran ut dit någon dag nu i påsk då jag är ledig och försöka smyga mig på. Undrar när på dygnet de är som mest aktiva?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
2018-03-26 21:27
#6

Ekorrar är ju av naturen rätt nyfikna, aktiva dagtid också. Har man en fågelmatning eller lägger ut lite nötter i närheten är det väl inte helt omöjligt att få syn på dem.

Möss är svårare, ofta nattaktiva men kan ses dagtid också (inte sällan de heller i närheten av fågelmatningar osv.

Ibland kan det vara svårt att smyga i skogen, ett tips kan vara att om man vet att man är i ett område med vilt att man helt enkelt sätter sig ner tyst och låter viltet komma till en istället.

Önskefoto… lövgroda, huggorm, snok skulle vara trevligt. Även klockgroda är jag sugen på. Räv fick jag i höstas men hoppas på fler och bättre chanser - precis som med vildsvin som jag aldrig fotograferat.

Kungsfiskare fick jag bra bilder på för några veckor sedan, så ett önskefoto i uppfyllelse kan man säga.

Österlen har ju mycket att erbjuda, så jag kommer nog ge mig ner där också och se vad jag kan hitta.

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: