Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 491 ggr
Mari
7/2/18, 10:47 PM

Fågelbesök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag haft lite fågelbesök! 

Första bilden på fiskmåsfamiljen är tagen för ca 2v sedan. Det regnade och jag kom hem och satte mig vid datorn efter en lång arbetsdag i katthemmet där jag är volontär. Det var ett himla liv på fiskmåsarna utanför. Efter att jag suttit och tittat ut för att se vad de höll på med så såg jag att de var väldigt orolig och det förstår jag då deras två ungar hoppat ur boet (på taket på 3-våningshus!) och nu befann sig i takrännan! Då regnet tilltog så fick jag inte några bra bilder och jag tyckte grannarna tittade lite surt när jag står med stora kameran och teleobjektiv riktat mot dem. Fiskmåsmamman (?) lyckades iallafall sätta sig i rännan med ungarna under sig. Tyvärr var ungarna borta på morgonen efteråt, antar att de ramlat ner och inte överlevde för fiskmåsarna är kvar men inga ungar. 

Andra bilden är från idag. Jag hade tidigare plockat med blommorna och salladen på balkongen och lämnade dörren öppen, hörde ett ljud och smög dit och såg denna talgoxeunge bli matad av sin förälder. De höll sedan till på balkongen i 5 minuter och undersökte och grejade och hade lämpligt nog kameran på databordet vid fönstret ut, kröp sakta fram till balkongöppningen för att försöka få någon bild, tyvärr blev föräldern rädd och flög iväg men ungen hade inte samma vett utan hoppade upp på räcket och gapade och skrek efter mer mat, hann få fem bilder innan den flög iväg men tyvärr hade jag inte turen att hinna få in skärpan men tyckte det blev en rolig minnesbild.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Martin
7/2/18, 11:20 PM
#1

Fiskmåsungarna vandrar ofta omkring på marken och kan röra sig över ganska stora ytor, och de är förvånansvärt bra på att gömma sig. Många gånger har jag verkligen fått leta efter dem trots att jag vet att de är i närheten. Är föräldrarna och kvar och aggressiva eller flyger nära / skriker mycket så kan du vara helt säker på att det finns fiskmåsungar i närheten. Som många andra fåglar matas de även efter att de lämnar boet ett tag till. Ett tips är att inte gå för nära om du skulle se dem i buskarna, föräldrarna kan bli väldigt aggressiva.

mvh Martin

OlleA
7/3/18, 6:16 AM
#2

Kul historia och fina bilder! 👍

Olle

Mari
7/3/18, 10:47 AM
#3

#1 Tror inte de klarade fallet från taket, föräldrarna är som sagt kvar men varken arga eller verkar vakta något, de håller till ibland vid boet som om de är vilsna men nu senaste dagarna har de försvunnit mer och mer. Vet att boende här omkring har hittat döda ungar intill husen så det är flera fiskmåsfamiljer som valt att göra bo på taken 😕

#2 Tack!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: