Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 701 ggr
Moalinn
2018-08-15 20:44

Rådjuret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig fått en skarp bild på ett rådjur innan, så detta är något alldeles speciellt haha! Gick utanför dörren och hon stod och käkade äpplen, tyvärr blev vi båda lika rädda för varandra så hon började gå iväg samtidigt som jag sprang in och hämtade kameran. Men hon stannade för att äta längre bort så fick smugit mig på henne, hade 85mm objektivet på kameran så det var svårt att komma nära men är glad över att jag iallafall fick en bild där rådjuret inte är ett suddigt streck.

Hon brukar komma fram lite då och då, kan se henne uppe på berget ibland men äpplena som ramlat ner på marken är nog mycket uppskattat nu. Brukar kunna se henne, en bock och ett kid på ängarna lite längre bort men har inte hunnit ta mig dit för att försöka få någon bild än. Men med tanke på hur lugn hon ändå var kanske jag ska göra ett försök.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Tjeja
2018-08-15 21:31
#1

Grattis! Fin bild! 😍Så roligt när man lyckas fånga något så svårfångat på bild! Speciellt första gången man lyckas få med motivet man vill i bilden. 😉😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlleA
2018-08-16 20:22
#2

Ja, grattis till en fin bild! 👍

Men vad konstigt rådjuret ser ut i pälsen! Hon kan väl knappast ha börjat få vinterpäls redan nu i augusti? Hoppas det inte är någon sjukdom hon har. Får jag länka bilden till en tysk rådjursexpert jag har kontakt med? Du får gärna försöka ta fler bilder på dina rådjur, det skulle vara trevligt.

Olle

Mari
2018-08-16 21:57
#3

Jättefin bild! 

Jag reagerade också på pälsen, eller avsaknad av päls, ser nästan naken ut när man förstorar upp bilden.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moalinn
2018-08-16 22:19
#4

#1 Tack! Ja det var faktiskt jätteroligt, en väldigt speciell känsla. #2 tack! Reagerade också på pälsen, så du får gärna dela den med rådjurexperten. Ska se om jag får tid att fota dem någon dag här. Har ju inte riktigt utrustning för det egentligen men försöka kan man alltid. #3 Tack! Ja, vi får invänta svar från OlleA. Hoppas det inte är någon sjukdom.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

OlleA
2018-08-17 15:49
#5

Ett expertutlåtande:

"Rågeten hos din vän är OK. Hon ser frisk ut. Hos mina rådjur börjar också vinterpäls redan långsamt att bildas. Där har jag inga betänkligheter".

Skrivet av Carla Winhausen på Tyska Rådjurskidshjälpen.

Moalinn
2018-08-17 18:00
#6

#5 Vad skönt att höra!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Tjeja
2018-08-17 18:28
#7

Skönt att det är normalt med pälsen! 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: