Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 271 ggr
Martin
2018-11-16 20:19

On the road

Det är en sådan tid nu, dags att hålla utkik om man kör bil. Här hade jag tur. Dels låg kameran bredvid mig då jag var på väg till en p-ficka för att försöka vänta in en Kejsarörn, och dels var det dagsljus och bra väder så jag såg den. Kvick var den, och med bestämda steg. Rakt mot vägen snett framför mig. Jag var på en raksträcka utan att riskera att vara skymd och såg att jag inte hade någon bakom mig. Bara att stanna mitt på vägen med varningsblinkers, och grabba tag i kameran.

Dovhjorten har väl span på ngn dam på andra sidan, brunst nu (eller då - när fotot togs, är väl nästan över nu).

Den saktade in lite över vägen, och tog sedan fart igen.

På "säker" mark, men alltjämt nära en väg. Dagen efter hörde jag hur man sköt i skogen, oklart om dovhjort är jaktbart nu eller om det var vildsvin de jagade. Hoppas han klarade sig i alla fall.

mvh Martin

Annons:
OlleA
2018-11-17 07:58
#1

Fina bilder och en fin upplevelse! På dovhjort har man ett brunstuppehåll i jakten från 20 oktober till 16 november. Därefter får de jagas igen fram till 28 (29) februari.

Fick du se kejsarörnen?

Olle

Martin
2018-11-17 11:17
#2

Nix, den var där vid 10 på förmiddagen men jag var där vid 12-13 nånting. Då var den borta. Den skall ha varit sedd av enstaka skådare även dagarna efter det, men jag har inte haft turen.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: