Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 272 ggr
OlleA
2018-12-12 09:33

(M) Råbock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte lätt att se vem som är vem av råbockarna nu när de har fällt sina horn.

Annons:
Mooniq
2018-12-12 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

..och de är snabba oxå.. Jag har ett par som går förbi på gårdsplanen och rör sig runt ängarna där jag bor men sällan jag hinner få ett kort på dem och jag har inte tålamod att vänta ut dem. Fina men jag önskar att de inte var så orädda som de är i dagens läge, jag ser dem ofta utefter bilvägar då de går på ängar/åkrar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

OlleA
2018-12-12 21:04
#2

Ja, precis vid vägarna bör de ju inte vara. Man måste vara uppmärksam, särskilt nu under den mörkaste tiden på året. Ibland under sommaren har jag försökt vifta och peka åt bilister när jag har varit ute och sett rådjur i dikena. Det är märkligt att bilisterna så gott som aldrig reagerar. De tycks inte se någonting utan bara susa vidare utan att sakta in eller överhuvudtaget bry sig. Att springa fram och skrämma bort rådjuren fungerar inte heller, för man vet aldrig åt vilket håll ett rådjur flyr. Det kan mycket väl sätta av upp på vägen och hamna framför bilarna. Om ett rådjur (eller något annat djur) däremot står mitt på vägen är ett tips att man om möjligt aldrig ska köra framför nosen på det, utan hellre bakom svansen. Ett djur backar nämligen aldrig utan springer alltid framåt.

Olle

Upp till toppen
Annons: