Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 400 ggr
OlleA
2018-12-18 10:13

(M) Råbock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En råbock är framme vid sin lätt snöpudrade matplats.

Annons:
OlleA
2018-12-18 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Uppför slänten.

OlleA
2018-12-18 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Var det något som lät där borta?

Carmarino
2019-01-01 14:13
#3

Hur har det varit hittills i vinter; klarar de sig med mat?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
2019-01-01 16:08
#4

Tack Carmarino för dina kommentarer till mina bilder! 🙂

Just nu klarar sig rådjuren utan alltför stora problem och ses ganska sällan på min matplats. Risken är att de kan bli överhettade om de måste anstränga sig, för de är inte anpassade till "sommartemperaturer" på vintern. Både igår och idag har det varit +8 grader här, vilket inte riktigt är vad man väntar sig omkring nyår. Ett djur som kan drabbas hårt av detta är igelkotten (även om jag inte har sett några igelkottar här på flera år). Blir det mer än +6 grader på vintern börjar igelkotten vakna ur sin vinterdvala och förbruka energi, något som kan bli livsfarligt om det blir för långvarigt. Blir det +12 grader lufsar den ut och börjar leta efter mat - mat som inte finns på vintern om man lever av maskar, sniglar och andra småkryp. Det är lätt att tro att en mild vinter bara är till fördel för alla djur, men tyvärr är det inte så enkelt.

Olle

Carmarino
2019-01-01 16:12
#5

Det är väl i princip samma för alla djur som går i dvala över vintern? Blir det för varmt så vaknar de, men det finns ingen mat till dem så de svälter ihjäl om de vaknar för tidigt. Ormarna lär kanske inte vakna vid så pass låga temperaturer, men hur är det med björnar till exempel?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
2019-01-01 16:21
#6

Jag skulle tro att det är samma sak med alla djur som går i dvala, även om temperaturen då de vaknar kanske varierar lite. Och jag kan tänka mig att det tar längre tid att "tina upp" en stor björn än en liten igelkott eller orm. Sedan ska man veta att det är skillnad mellan vinterdvala och vintersömn. För djur med vintersömn, som grävlingen, är faran inte alls lika stor. Deras kroppstemperatur är bara ett fåtal grader under det normala när de sover, och dessutom är grävlingen allätare och kan mycket väl hitta mat även under milda vinterdagar.

Olle

Annons:
Sabah
2019-01-02 13:15
#7

Intressant djurkunskap! 😊 Vad är skillnaden mellan vintersömn och vinterdvala? (Trodde det var två ord för samma sak..) Är det just kroppstemperaturen?


💖🧡💛💚💙💜

OlleA
2019-01-02 13:59
#8

För det första måste jag rätta en sak: Björnen går inte i dvala utan har vintersömn precis som grävlingen. I Sverige är det bara björnen och grävlingen som har vintersömn, och möjligen ekorren som är ett gränsfall genom att den kan sova i flera dygn när det blir riktigt kallt. Vid vintersömn sjunker djurens kroppstemperatur inte många grader och ämnesomsättningen är helt normal. Att de vaknar till lite då och då är också normalt, och både björnen och grävlingen föder till och med sina ungar i idet/grytet under sömnen (lite halvvakna får man förmoda) på vintern.

Våra däggdjur som går i vinterdvala är igelkott, fladdermöss, hasselmus och buskmus. De slår helt enkelt av energitillförseln på vintern. Hos igelkotten sjunker kroppstemperaturen från 35 grader ner mot fem. Antalet hjärtslag minskar från nära 200 i minuten till nio, och andetagen minskar från femtio till fyra i minuten. Nästan ingen ämnesomsättning alls alltså. Hos fladdermössen kan kroppstemperaturen till och med sjunka ett par grader under noll utan att de fryser ihjäl! Men som sagt, blir det för varmt så att de börjar förbruka energi utan att få tag i mat, är de illa ute.

Olle

Sabah
2019-01-02 15:42
#9

Tack för intressant info! 😊 Man undrar hur björnen och grävlingen egentligen kan överleva när de sover med normal ämnesomsättning under så lång tid och dessutom vara dräktiga och föda ungar! Skapelsen är fantastisk!


💖🧡💛💚💙💜

OlleA
2019-01-02 17:36
#10

Visst är den! Till saken hör också att björnen och grävlingen måste äta upp sig ordentligt på hösten, så att de har ett rejält fettlager att leva på under vintern. Det behöver inte igelkotten och fladdermössen göra i lika hög grad.

Olle

Upp till toppen
Annons: