Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 418 ggr
Martin
3/20/19, 8:33 AM

Lappuggla

En lappuggla har kommit lite vilse, och huserar i Skåne och jag hade lite flyt och hann med att fotografera den.

mvh Martin

Annons:
Martin
3/20/19, 8:34 AM
#1

Det är en av Sveriges största ugglor. När man ser hur mycket fjädrar där är så förstår man hur tyst den är som jägare.

Här dyker den mot marken efter en sork eller liknande, den landade med ryggen mot så vi fick aldrig se vad den åt.

mvh Martin

Martin
3/20/19, 8:35 AM
#2

mvh Martin

[VSK]
3/20/19, 3:23 PM
#3

Tjusiga bilder 👍

Lappugglan är Sveriges näst största uggla efter berguven och sittande så kan den bli ca 68 cm hög och vingspannet kan sträcka sig till ca 170 cm. Undantag finnes så klart.

Hanen väger ca 1 kg vuxen och honan ca 1.5 kg. Man tror den skall väga mer men den har en jäkla massa fjädrar 😃

Favoritkäk är vattensork eller liknande. 

Lappugglan (som jag kallar för lappis) jagar med hjälp av hörseln och lappis kan höra i 3D. Detta då öronen sitter olika högt. Lappis kan alltså nypa en sork/mus som kryper i gångar under nysnö. 

Lappis fjädrar (vingpennor) är konstruerade så att vingarna ej skapar vindljud så som andra fåglar gör. 

(jag känner till att lappis på bild existerade).

OlleA
3/20/19, 6:30 PM
#4

Grattis Martin till en spännande upplevelse och fina bilder!👍

Olle

Martin
3/20/19, 11:09 PM
#5

Häftigt VSK, tack för infon! 

Ja, verkligt häftigt möte!

mvh Martin

[VSK]
3/21/19, 5:46 AM
#6

#5

Jag är lite förtjust i denna magiska pippi så man lär sig lite då och då.

Gryning och skymning är ju det som är bäst chans för lite flygbilder, speciellt när det vankas ungar, så får du chansen igen så åka och fota lite. Denna fågel är väl normalt sett ganska snäll mot människor men den har markerat mot en del fotografer/skådare genom att flyga emot de och precis före så har de flugit uppåt. 

En person som var lite väl närgången fick besöka hospitalet för att sy skallen då han hade blivit riven, så ha nån keps på dig eller nåt liknande. Bäst av allt är så klart att hålla avstånd och visa respekt. 

Det normala är att den drar om den känner sig trängd. 

En sak jag tycker är ruskigt häftigt är lappis kontroll när den flyger genom tät skog. Man står som ett fån och begriper inte hur den kunde flyga genom där.

Annons:
Martin
3/23/19, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Den här har inte varit rapporterat på artportalen mer än två dagar, vet inte om man har gömt övriga observationer för att skydda den eller om den drog vidare igen. Skåne är ju inte riktigt rätt habitat även om platsen där den var funkar bra för den, gott om mat. 

Japp, nu såg inte jag mycket flygkonster men det lilla jag såg så insåg jag hur snabb och skicklig den är. 

På bilderna (bläddra) nedan får man lite insyn, hur "avdelad" stjärten är från resten - gissningsvis väldigt lämpligt för att manövrera mellan grenar och träd…

mvh Martin

OlleA
3/23/19, 9:59 PM
#8

Fantastiska flygbilder på den häftiga ugglan! 👍

Olle

[VSK]
3/24/19, 1:49 PM
#9

Har nog varit ute närmare 15 ggr nu och flera dagar har varit riktigt kasst då lappis inte ens visat sig, men det är på G nu iaf. Många som ser lappisar lite här och där nu i vårat avlånga land.

Upp till toppen
Annons: