Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 508 ggr
OlleA
6/23/19, 11:08 PM

(M) En tråkig upptäckt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr måste jag konstatera att Daphne inte längre har något kid kvar i livet.

Annons:
OlleA
6/23/19, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är tydligt att hennes juver har blivit mindre och är på väg att tillbakabildas.

OlleA
6/23/19, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jämför med hur hon såg ut för tre veckor sedan.

Vixxen
6/23/19, 11:30 PM
#3

Tråkigt, verkligen…

Tarotstollan
6/23/19, 11:55 PM
#4

Neeej!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
6/24/19, 7:05 AM
#5

Så tråkigt… 😕

Vixxen
6/24/19, 7:15 AM
#6

Vad tror du har hänt Olle?

Annons:
OlleA
6/24/19, 9:26 PM
#7

Det troligaste är nog att räven har tagit kidet. Andra möjligheter skulle kunna vara grävling eller vildsvin. Däremot har jag (tack och lov) aldrig mött några lösa hundar i området, så det kan vi nog utesluta. För inte så länge sedan var det ett par kalla nätter med kraftigt regn, och sådant kan också ta död på små kid som nära nog är växelvarma. Även förra året dog Daphnes kid när det var omkring tre veckor gammalt, vilket skulle kunna tyda på att det rör sig om samma förövare båda gångerna. Kanske har räven lärt sig vart Daphne brukar gå med sitt kid när det börjar bli rörligare och inte längre vill ligga stilla och trycka hela dagarna?

Olle

Annette
6/25/19, 10:30 PM
#8

Vi har en get med två kid. När jag fixade med staketen i ena sommarhagen höll det på att hända något förfärligt!
 Jag kom körandes väldigt sakta med fyrhjulingen när det plötsligt hördes ett skrik. Jag tvärstannade och upp hoppade ett rådjurskid, bara några dagar gammalt. Jag trodde först jag hade kört på det, men då hade det blivit mos :( Det skrek igen och då kom mamman farandes och kidet sprang till henne. Jag beslöt mig för att åka hem, vände försiktigt när nästa skrik kom och ännu ett kid hoppade upp. Även det hade änglavakt och sprang iväg oskadd. Men jag mådde dåligt resten av dagen och bestämde mig för att låta den staketreparationen vara så kiden fick vara ifred ett tag till.

I veckan var geten med båda kiden i vår vinterhage så nu kan jag vara säker på att allt gick bra. För även om jag såg att båda hoppade iväg så var jag orolig att de skadats.

OlleA
6/26/19, 6:47 AM
#9

Vad skönt att allt gick bra! De lever farligt, de små kiden.

Olle

Carmarino
6/28/19, 5:44 PM
#10

Så tråkigt. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
6/29/19, 8:43 AM
#11

Visst är det. 😕

Olle

[Forest]
7/4/19, 1:27 PM
#12

Vi fick varje år gå innan dom kom för att slå hö/ängsmarken i en hage. Det var ett rådjur som la sina kid längst upp i den hagen . 1 år kördes den ihjäl så efter det fick ägaren kolla med oss först för jag ville inte ha det på mitt samvete. Jag drog om hagen med provisoriska stolpar och tråd. Just för markera kör inte här, jag tog även snack med killen som kom för köra om varför och han var mer mån än ägaren att kid kan man gott försöka undvika.  Tyvärr flytta min vän från den gården så efter detta vet jag inte hur det gick men i 4 år lyckades vi undvika detta.

Vi får hoppas att hon har bättre lycka nästa år

OlleA
7/4/19, 8:53 PM
#13

Fantastiskt bra gjort! Jag uppskattar verkligen när folk gör vad de kan för att skydda de små liven.👍❤️

Olle

Annons:
Upp till toppen
Annons: