Annons:
Etikettfotografera-insekter
Läst 365 ggr
OlleA
8/1/19, 6:08 AM

Fjärilssommar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det läge att titta efter fjärilar i våra blomrika marker. På ett sådant här fält med kråkvicker finns det hur mycket fjärilar och andra insekter som helst…

Annons:
OlleA
8/1/19, 6:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

…och även runt kungsmyntan fladdrar det alltid under soliga dagar.

OlleA
8/1/19, 6:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Silverstreckad pärlemorfjäril är en av våra praktfullaste fjärilar. Detta är en hona, för den har inte de svarta strecken som är typiska för hanen.

OlleA
8/1/19, 6:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den silverstreckade pärlemorfjärilen suger nektar på kungsmyntan.

OlleA
8/1/19, 6:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Slåttergräsfjärilar är det också gott om nu.

OlleA
8/1/19, 6:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Honan av slåttergräsfjäril har ett par ljust brunoranga fält runt ögonfläckarna på vingarnas översidor. De finns inte hos hanen.

OlleA
8/1/19, 6:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är det uppvaktning på gång.

Annons:
OlleA
8/1/19, 6:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kålfjärilen trivs på kråkvickern. En hona med de svarta fläckarna.

OlleA
8/1/19, 6:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gammaflyet är egentligen ett nattfly, även om den är aktiv mitt på dagen.

OlleA
8/1/19, 6:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mindre tåtelsmygare är en annan trevlig liten fjäril som trivs på kråkvickerfältet.

OlleA
8/1/19, 6:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Påfågelögats larver lever på nässlor, liksom flera andra fjärilars larver. Därför är det bra att spara lite nässlor på platser där de inte är i vägen.

JMW
8/1/19, 7:38 AM
#11

Fantastiska bilder på fjärilar. 

Jag har noterat hål på vissa av mina växter och tror det är olika fjärilslarver som äter. Hittar inga men bl a mina pelargoner är helt perforerade.

Carmarino
8/1/19, 1:22 PM
#12

Fina bilder på fjärilarna. Vi har en "fjärilsbuske" runt knuten, men jag lyckas sällan få några bra bilder på fjärilarna. Av någon anledning så lyckas de alltid slå ihop vingarna precis när jag trycker av. 😭🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
8/2/19, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack JMW och Carmarino för era kommentarer. Det är inte lätt att veta vad det är för larver som äter på växterna, särskilt inte om man inte ser några. Jag har hört sägas att fjärilarna kan känna strålen från kameran när den ska ställa in skärpan, så kanske är det den de försöker skydda sig mot när de slår ihop vingarna?

Här är en påfågelöga, som känns igen på sina ögonfläckar på vingarna.

Annons:
OlleA
8/2/19, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nässelfjärilen har ett liknande färgmönster, men inga ögonfläckar.

Carmarino
8/2/19, 10:30 AM
#15

Tror det är påfågelöga och nässelfjäril som är de vanligaste besökarna i vår fjärilsbuske, men det förekommer även andra fjärilar där. Vet dock inte namnen på dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
8/3/19, 1:35 AM
#16

Åh, vilka fina fjärilsbilder TS! Skulle vilja kunna vilka fjärilssorter det är man ser när man är ute.

Vixxen
8/3/19, 1:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Är detta en slåttergräsfjäril? Hann inte ta nån bättre bild innan den fladdrade vidare.

OlleA
8/3/19, 2:06 PM
#18

#17 Gräsfjärilarna är inte helt lätta att se skillnad på, men jag tror att din är en skogsgräsfjäril. Slåttergräsfjärilen har oftast bara en ögonfläck på varje vinge, även om den någon gång kan vara dubbel.

Olle

Vixxen
8/3/19, 3:12 PM
#19

Okej

Upp till toppen
Annons: