Annons:
Etikettallmänt
Läst 351 ggr
Uppkatten
11/27/19, 10:19 PM

Fota andras djur, "vett o etikett"

Jag fotar ofta djur när jag är ute. Fåglar, harar, insekter, fjärilar o s v, men även tjurar, får och annat som jag träffar på. För att inte tala om hästar och katter - som kanske är mina främsta "foto-favoriter". 

Jag förstår ju att man har "rätt" att fota djur i hagar, och rimligtvis också katter som strövar omkring ute i terrängen. Men om man vill publicera bilderna, eller kanske t om sälja dem… hur "ska" man tänka då….? För säkert finns det djurägare som inte alls vill att man ska publicera bilder på deras djur mer offentligt, eller kanske t om tjäna pengar på bilderna… 

Samtidigt så är det knappast rimligt att eftersöka ägaren till kringströvande katter, eller till hästar på bete för att "be om lov" att få använda bilderna… (och rimligtvis så lär jag inte behöva göra det - rent juridiskt…?).

Hur tänker och hur resonerar ni?

(Självklart skulle jag aldrig fota djur ihop med sina mattar/hussar ute i vardagen och sedan försöka tjäna pengar på bilderna utan att ha fått OK från matte/husse).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Mari
12/13/19, 11:05 PM
#1

Om jag förstått det hela rätt så är djur, även sällskapsdjur, fritt fram att fotografera och bilderna får användas utan ägaren till djurets godkännande.  

Jag själv brukar fotografera djur jag ser när jag är ute, men ser jag en ägare eller person i närheten så brukar jag fråga först om det är ok så det inte blir sura miner, brukar be om en mailadress och dela med mig av bilderna, eller hänvisa till min hemsida/facebooksida så de kan få se bilderna. Hittills har bara en nekat mig under alla år. 

Googlade lite snabbt och fick fram detta på bildombudsmannens sida

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: