Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 674 ggr
OlleA
2020-01-08 13:53

Rådjurstoken är tillbaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop! 🙂
Efter mycket om och men har jag äntligen en fungerande dator hemma och kan lägga in bilder här igen. Vi börjar med min kära Daphne. Hon håller inte till på min matplats utan ett par kilometer bort, vilket gör att jag mycket sällan ser henne nu under vinterhalvåret. Här tittar hon i alla fall fram i vassen för några veckor sedan.

Annons:
OlleA
2020-01-08 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bill har tidigare varit en trogen gäst hemma på matplatsen. Nu har jag inte sett honom sedan i november, då han ännu hade hornen kvar.

OlleA
2020-01-08 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hans bror Bull ser jag däremot lite då och då. Som alla råbockar har han fällt sina horn någon gång i november-december. Den här bilden är tagen idag på morgonen, och man kan ana att nya små horn är på väg att växa ut.

OlleA
2020-01-08 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Viola med sin dotter är fortfarande ganska trogna gäster.

OlleA
2020-01-08 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En närbild på den lilla dottern. Visst är hon fin?

OlleA
2020-01-08 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En nykomling sedan ett par månader är Silva. Jag fick för mig att hon skulle ha ett namn som har med skog att göra, och Silva betyder skog på latin.

OlleA
2020-01-08 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Silva har två små pojkar, som påminner mycket om Bill och Bull när de var i samma ålder. Tänk att det är tre år sedan de var så här små! Tiden går fort, även för rådjuren.

Annons:
Lussan20
2020-01-08 14:31
#7

Härliga foto på friska och välnärda rådjur. Fint att få dela…Mvh/WL🌺

Sabah
2020-01-08 14:40
#8

Vad härligt att du är tillbaka! Har saknat dig och rådjuren (även de andra djuren) Underbara bilder! 😊


💖🧡💛💚💙💜

Cireea
2020-01-08 14:52
#9

Jag hade börjat undra var du tagit vägen! 
Härligt att få se dom underbara rådjuren igen 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Carmarino
2020-01-08 14:58
#10

Så roligt att du är tillbaka. Har också undrat vart du tagit vägen. Dina bilder är saknade, så det är roligt att se dina nya rådjursfoton. Särskilt #3 är ju helt underbar, men de andra är också härliga. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kara_murray
2020-01-08 15:36
#11

Äntligen är du tillbaka med dina vackra bilder på rådjur och andra djur!! Har saknat dig och dina bilder!!

OlleA
2020-01-09 10:31
#12

Tack för era kommentarer. Rådjuren mår ganska bra nu, för det är inte så svårt att hitta mat nu när det inte är någon snö. Det går inte åt så mycket foder på min matplats, och jag ser inte djuren så ofta. Särskilt inte i dagsljus, om det nu finns något dagsljus att se dem i. Det är dåligt med den saken nu när det är så mörkt och grått. Att vintern uteblir är inte enbart bra för rådjuren, som folk ofta tror. De är ju faktiskt anpassade till att det ska vara kallt så här års, med en tjock vinterpäls och ett rejält fettlager under huden. Dessutom har de inga svettkörtlar, och är det då flera plusgrader blir de lätt överhettade om de måste anstränga sig. Till exempel om de måste fly från människor eller hundar. Igår var det +9 grader här i Bohuslän, och då är det lika viktigt att rådjuren får lugn och ro som vid sträng kyla.

Olle

Carmarino
2020-01-09 12:31
#13

Hoppas ni får lite kyla så att rådjuren slipper lida. Är det fortfarande jakt på dem?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
OlleA
2020-01-09 15:24
#14

Ja, rådjuren är lovliga fram till den siste januari. Nu debatteras det bland jägarna om man inte borde förlänga rådjursjakten fram till den siste februari, vilket jag tycker skulle vara onödigt. De vill också förlänga älgjakten och kunna jaga älg i mörkret efter solnedgången, samt återinföra jakt på en rad djurarter som har varit fredade under lång tid - bland annat ekorre och hermelin, som inte gör någon skada och knappast har något ekonomiskt värde längre. Jag inser förstås att man inte kan förbjuda all jakt, men tycker ändå att det ska vara lite måtta på det hela!

Olle

Carmarino
2020-01-09 16:31
#15

Håller helt med dig Olle.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2020-01-10 08:35
#16

Åh vad roligt att igen få se dina underbara bilder! Allihop är så fina men måste nog säja att #3 är ljuvlig. Härlig bild på mor och dotter. ❤️

OlleA
2020-01-10 16:50
#17

Tack JMW! 🙂

Olle

Upp till toppen
Annons: