Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 350 ggr
OlleA
2/7/20, 3:29 PM

Dramatik på matplatsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått bevittna lite dramatik ute på matplatsen.

Annons:
OlleA
2/7/20, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En sparvhökshona slog en ringduva som var lika stor som den själv!

OlleA
2/7/20, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Att höken tar en och annan småfågel har jag ju sett, och det accepterar jag som naturens gång.

OlleA
2/7/20, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Men en stor duva! Det var riktigt häftigt att se.

OlleA
2/7/20, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Höken orkade till och med flyga iväg en bit med sitt stora, tunga byte.

Carmarino
2/7/20, 3:52 PM
#5

Otroligt!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2/7/20, 4:08 PM
#6

Det är faktiskt häftigt att se. Jag har iofs bara sett sparvhöken ta småfåglar. Det går nog inte en dag som jag inte ser en sparvhök här vid fågelmatningen. Oftast utan byte. 

Hur ser du skillnad på hona och hane. Jag har ingen aning om kön på den jag ser här.

Det är en väldigt vacker fågel.

Annons:
OlleA
2/7/20, 4:47 PM
#7

Honan är dubbelt så stor som hanen, ungefär så stor som en ringduva. Jag tror inte att en sparvhökshane skulle kunna ta ett så stort byte. Att de är så olika stora beror troligen på att de då inte behöver konkurrera om samma byten.

Olle

JMW
2/7/20, 6:28 PM
#8

Aha, ja då är det nog en hona som håller till här.

Sabah
2/7/20, 8:16 PM
#9

Det är inte ofta man får bevittna sådana händer! Själv fick jag en överraskning tidigare i vinter. Jag stod och tittade på en talltita väldigt nära och SMACK! En sparvuggla hade visst också ögonen på samma fågel!


💖🧡💛💚💙💜

OlleA
2/7/20, 8:29 PM
#10

Nej, det är inte ofta man ser det även om det säkert händer hela tiden i markerna. Förra vintern ska det ha varit ovanligt mycket sparvugglor här i södra Sverige. En dag strax innan jul när jag var ute och sålde almanackor, hörde jag att det var ett väldans liv på småfåglarna uppe i ett träd. När jag tittade upp såg jag att de mobbade en sparvuggla som satt helt öppet, i full sol, inte många meter upp - och jag hade förstås inte kameran med mig. 😭

Olle

Tarotstollan
2/7/20, 8:46 PM
#11

Fina bilder som vanligt!👍
Naturen är grym men även en Sparvhök behöver äta och de flesta djur dödar endast för att äta, inte för skoj skull!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OlleA
2/7/20, 9:55 PM
#12

Precis så är det! 👍

Olle

Upp till toppen
Annons: