Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 284 ggr
OlleA
5/25/20, 9:42 AM

Större hackspett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En större hackspett är nere i gräset…

Annons:
OlleA
5/25/20, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

…och letar efter något ätbart.

OlleA
5/25/20, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En utflugen unge på ekstammen.

Uppkatten
5/25/20, 10:56 AM
#3

Jag träffade på (och fotade) två hackspettar igår…. 

Det "sjöng" så fint om en trädstam. Jag avvaktade i närheten med kameran. Så kom två hackspettar flygande med mat i munnen. Jag trodde att de skulle mata ungarna i boet. Jättefint förstås. 

Det blev ett väldigt liv i boet när första hackspetten flög in med mat. Sedan kom den ut. Jag uppfattade det inte då, men såg efteråt på de - något suddiga - bilderna jag fick att den hade en av fågelungarna i näbben… Då gillade inte jag hackspetten mer…

Inga andra oroliga fågelföräldrar i närheten. Ett bo inne i en stam - som väl hackspetten brukar göra. Bara ett koltrastpar i närheten - och de gör väl andra typer av bon…? Kan hackspetten ha "städat bort" en redan svag/död egen fågelunge? 

Jag vet ju att de kan "sno" fågelungar och äta upp dem, så kanske borde jag ha förstått att något var "fel" och agerat fågelskrämma….???? 

Lär mig! Vågar knappt gå tillbaka dit mer - ifall den sjungande trädstammen har tystnat…..

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Carmarino
5/25/20, 12:20 PM
#4

Vacker fågel. Det lär finnas några häckande sådana här i närheten, men jag har aldrig sett dem (vad jag minns). 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
5/25/20, 6:28 PM
#5

#3 Oj! Men hade hackspettarna mat i näbben måste det ha varit deras eget bo.  Jag vet att hackspettungar "sjunger" ganska ordentligt när det är mat på gång. Troligen var det en av deras ungar som hade dött och måste kastas ut. 

Olle

Upp till toppen
Annons: