Tips på objektiv?
Halloj!
Jag har nyligen tagit studenten och fick då ett tjockt fint kuvert med texten "Bidrag till ett nytt objektiv". Så nu är jag ute och letar och letar men de finns ju såååå mycket! Hoppas på att ni har några tips!
Jag söker ett objektiv men vass skärpa som gärna funkar att fota med i studio och utanför. Eftersom jag fotar mest kaniner och jag ofta får sätta upp dem själv underlättar de om jag inte behöver backa 1km för att kunna fota.
Tips och idéer? Är öppen för förslag, budget runt 8000:- Men kan gå både över och under!
Det beror ju på vad du vill använda det till?
Låter lite som du söker ett porträttobjektiv? Vad har du för kameramärke, är ju viktigt att veta för att kunna tipsa.
Kan ju vara bra ja :) Har en Canon
Har redan ett fast 50mm som jag använder för porträttfotografering och vill inte ha ett nytt fast, även om jag älskar det här, för kaniner rör sig ofta snabbt och då vill jag vara flexibel utan att springa runt.
#2 Kanske tamrons 28-75/2.8 kunde vara något?
Tittade på ett Tamron idag, 24-70mm f/2.8, rätt stor prisskillnad från de du föreslog ;) Gissar på att de är skillnad mellan dem med men vad? Läste lite recensioner om de du föreslog och de har ju fått bra kritik!
#4 Tamrons 24-70/2.8 har t.ex. bildstabilisator, därav är också priset högre.
Men annars har Sigma också ett 24-70/2.8 ifall du är mer intresserad av det, det är billigare än Tamrons.
#5 hmm, de stod de inget om i affären fast jag kollade extra efter om de hade bildstabilisator eftersom de var så dyrt.. Har kollat på sigmas med men de har fått rätt mycket kritik av folk som köpt de överlag verkar de som
#6 Jo, ifall det är detta objektiv du tänker på så har det stabilisering;
Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD
Det beror ju på hur höga krav du har, men Sigmas är nog inte ett dåligt objektiv, om man inte har väldigt höga krav förstås, kanske du kollat recensioner på en gammal version, Sigma har släppt en ny version av sitt 24-70/2.8. Det är alltså
Sigma EX 24-70/2,8 IF DG HSM
jag tänker på.
Ett förslag när man pratar om förslag på vilket objektiv man skall köpa är att man skriver ut hela namnet, för det är som sagt inte alltid helt lätt annars att veta vilket objektiv det är man pratar om. Och ofta kan man i namnet läsa ut om det har t.ex. bildstabilisering eller inte.
mvh Martin