Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 50 ggr
Rådjurstoken
3

Rådjur mitt i samhället

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår, när jag cyklade till jobbet på morgonen, fick jag se en rådjursmamma med två kid mitt i ett villaområde.

Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3
Rådjurstoken
3

Det är inget lätt liv i människornas värld, där rådjur långt ifrån är välkomna överallt. Men mat finns det, och man slipper åtminstone bli skjuten där jägarna knappast kan få några säkra lägen utan risk att hus eller folk hamnar i skottlinjen.

Sindri
1

De är vackra och söta, men det är tyvärr inte så roligt för de som lägger ner engagemang, planering, tid och pengar på att odla egen, giftfri mat. De verkar ha aptit på det mesta nuförtiden.

Rådjurstoken
1

Tyvärr blir det lätt så när markerna runtomkring är så utarmade som de ofta är numera. Gamla tiders örtrika ängar och hagar har numera ofta förvandlats till gödslade fält där det nästan bara växer gräs, som rådjuren inte äter. Skogarna är ofta täta granplanteringar utan markvegetation - mängden blåbärsris (en viktig rådjursföda) i Sverige har halverats på 50 år. Då blir det tyvärr ofta i trädgårdarna rådjuren hittar den bästa maten. Så här års är det till stor del nedfallna äpplen som lockar dem.

Sindri
1

#11: Här har de byggt sönder den lilla skog som rådjuren hade att ströva i. Vad stadsplanerarna inte tänker på är att marken runtomkring en ny bebyggelse också blir ianspråktagen. Mycket folkliv som låter och stör, flera hundar, mycket växtlighet blir nertrampad. Många svampställen är helt utraderade.

Tarotstollan
1

Ser att frukten är framdukad till dem.🍎🍏
Ja, människor är det största rovdjuret och tänker bara på sig själv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
0

Hoppas frukten var utställd till dem, men också att de hittar tillbaka till sina egna marker.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker