(M) Kronhind med kalv
Jag tycker det är bra bilder som visar på en vardagssituation i kvällen. Bild #1 är den jag faller för mest ihop med #2.
mvh Martin
Hur lyckas du hitta dem, Olle? JÄTTEfina! Älskar kalven!
Hälsningar Anna med pälsklingar!
Tack för era kommentarer. Kronhjortarna är verkligen inte lätta att hitta, även om jag vet i vilket område de brukar hålla till. Enda möjligheten är att vara ute OFTA, många kvällar, och hoppas att någon gång hamna på rätt plats vid rätt tid. Rådjur ser jag nästan varje kväll, även om det är glesare med sådana nu än tidigare år. Kronhjortarna är (åtminstone här)mycket skyggare och dessutom färre. Man måste röra sig mycket tyst och försiktigt och ha koll på vinden. Det är lätt att ge upp om man har varit ute tjugo kvällar utan att se några hjortar, men har man tur är de där den tjugoförsta kvällen. Annars är det spännande med rådjur, harar och annat vilt också. Och att inte veta vad som kan dyka upp just den här kvällen.
Olle
Ett annat tips med kronhjort är väldigt tidiga morgnar. Och om ett par månader börjar brunsten - då är de inte lika fokuserade på omgivningen. Utefter vad jag har hört - jag har inte själv lagt tid på att ge mig ut men har tänkt försöka spendera i alla fall några septembernätter/morgnar i gömsle på ett par bra ställen. Så får vi väl se om det blir av, det kan ju bli en resa med familjen under semestern som infaller samtidigt så vi får väl se :)
I alla fall tycker jag du Olle förvaltade chansen bra, det gäller ju att ta den när den kommer! Och som du säger: Med antalet tillfällen i fält ökar såklart chanserna!
mvh Martin