Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 3163 ggr
[jjennyeklundd]
0

Fotografera akvariefiskar

Funderar på att köpa en systemkamera, jag vill kunna fotografera mina fiskar, marsvin och saker som rör på sig (vatten, djur, fina landskap, etc) vilken kamera är bra för sånt? I nuläget använder jag mig av min iPhone och den duger väl men den fungerar inte på saker som rör sig :)

Hanna
0

Har du bara ett bra objektiv och rätt inställningar så vill jag säga att alla kameror passar för detta ändamål.

Kolla lite vilka kameror du är intresserad utav så är det lättare att hjälpa. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

MagArne
0

Jag svarade på ditt inlägg här

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/525120cece12c447c1000b43-vilken-kamera?discussions-1

Gällande kameran behöver det inte vara någon värstingkamera. Nikons instegskamera D3200 med ett 18-55mm kitobjektiv räcker. Men köp till en extern blixt och iTTL-blixtkabel. Blixt gör ett enormt lyft i akvariesammanhang.

[jjennyeklundd]
0

#1 jag vet tyvärr inte så mycket alls om kameror, men kanske en kamera för max 3000kr. #2 jag såg det, tack så mycket för mycket bra tips!

Jessicahagstrom94
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Nikon d3100 och brukar använda kitobjektivet när jag fotar fiskarna, ibland får jag bra bilder men jag får ta ett x antal för att få några bra😃

ska köpa ett objektiv snart som funkar bättre än kitobjektivet i sämre ljus, kanske blir det bättre till fiskbilder också.. :)

MagArne
0

#4 Du tjänar inget på att välja ett ljusstarkt objektiv när du tar macrobilder. Skärpedjupet kommer bli så kort att det nätt och jämt går att fotografera ett frimärke.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Vi räknar lite

Nikon D3100

Nikkor 35mm med bländare f/1.8 ger ett skärpedjup vid 30cm närgräns på 0,48cm. Det är 4,8mm och helt oanvändbart. Så för att få 5cm skärpedjup behövs bländare f/20.

Så köp en blixt istället så du får mer ljus och kan ha kortare slutartider.

Jessicahagstrom94
0

#5 Okej. Jag har en blixt men ogillar att använda blixt ö.h.t.

MagArne
0

#6 Varför tycker du inte om blixt? Går ju alltid skaffa starkare akvariebelysning för att få ner slutartiderna.

Jessicahagstrom94
0

#7 Vet faktiskt inte, har slutat gilla det..

MagArne
0

#8 Hmm, ja det var ju också ett svar

Gällande din bild i #4 så ser jag att du kör med ISO 2800, 55mm brännvidd 1/60s slutartid och bländare f/5,6

Har du ett avstånd på 30cm till fisken med dessa inställningar får du ett skärpedjup på 0,55cm. Om du skaffar säg ett f/2.8 objektiv så får du för visso mer ljus men ett skärpedjup på 0,27cm

ISO är redan i högsta laget och blir ganska brusig. Slutartiden på 1/60 ger suddiga fiskar om de rör på sig. Bländare f/5,6 ger ett skärpedjup i kortaste laget om man vill ta en bild på två fiskar bredvid varandra eller snett från sidan. 

Så jag tycker inte att ett ljusstarkt objektiv är något vidare bra tips men rätta mig gärna om jag har fel.

[jjennyeklundd]
0

Det blir helt enkelt att dra iväg till någon butik i framtiden och jämföra kameror och se vilken som passar mig bäst! :) hur fungerar det där med objektiv då? Ska man ha olika objektiv beroende på vad man ska fota?

MagArne
0

#10 Nu kör jag Nikon hemma så jag ger exempel på Nikon nu. Canon och Sony har säkert likvärdiga produkter.

Om du väljer en Nikon D3200 så brukar dessa i 9 fall av 10 levereras med ett AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II objektiv. I enstaka fall ett AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR.

Välj 18-55 varianten då det objektivet har kortare närgräns och därför bättre på närbilder/macro. Jag tror det är samma hos konkurrenterna med.

Vill du verkligen satsa på hög bildkvalité köper du förslagsvis ett Nikon Micro Nikkor AF-S DX 40/2,8 G som är ett makroobjektiv med kort närgräns. Detta objektiv har ingen zoom utan bara ett fast läge men det ger skarpare bilder per krona jämfört med zoomobjektiv. I ditt fall tycker jag inte du behöver köpa ett makroobjektiv innan du testat ett 18-55 objektiv. Makroobjektivet går bra att ta vanliga bilder med också.

Dock går det åt sjukt mycket ljus för att få bra akvariebilder. Vilken form av ljuskälla man använder sig av spelar inte så stor roll. Själv använder jag en extern fotoblixt men en byggstrålkastare skulle kunna fungera det med. Bara en D3200 med ett 18-55 blir mycket svårjobbat om du inte även ser över ljuset. Så nyckelordet är "ljus, ljus och ännu mer ljus" för att få bra bilder.

Det finns massor med olika objektiv men börja med som sagt med 18-55 så kommer du själv märka vad du behöver mer i samlingen.

[jjennyeklundd]
0

Okej tack för svar! Vi får se vad det blir! :)