Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 1494 ggr
Ewii
0

Fotografera hjort - Tips?

Har på den senaste tiden blivit lite sugen på att fota hjortar, men har absolut ingen aning om hur man går till väga. Någon som har några artiklar eller tips på vad man ska tänka på? 🙂

Martin
0

Först och främst gäller det ju att lokalisera dem, veta ungefär var de finns och vid vilka tider de finns där.

Hjortar är framförallt väldigt morgonaktiva och nu i september som precis varit har kronhjorten haft sin högbrunst när de är lite mindre skygga och tänker mer på artens framtid. Jag hade själv inte möjlighet att åka ut men i mina trakter är det ett par fält som är aktuella där de alltid kommer gående över morgonen, de bilder jag har sett där är tagna framförallt mellan ungefär klockan 05-08. 

Dovhjort ser jag betydligt oftare, främst eftermiddagar eller morgnar. Ofta på fält nära skogsmark. De kan hålla till i flockar på många individer, likväl som att gå lite färre.

Som många andra stora däggdjur är de vaksamma och varnar en i flocken så sticker förmodligen alla de andra. Försök att ha vinden mot dig, så att det blåser från djuren och mot dig. Du kan behöva smyga omvägar för att komma rätt, men det är det värt. Dels hör de dig sämre och dels får de inte vittring på dig. Håll låg profil och rör dig sakta - tittar de mot ditt håll så stå helt still.

Ett annat alternativ, kanske det bästa, är att om du vet att hjortar regelbundet passerar något visst ställe så skaffa ett gömsle och sätt upp där, och sätt dig i det. Då är du lite mer skyddad mot rörelser och ljud samt har möjlighet att komma lite närmre.

Är det främst dov- eller kronhjort du har tänkt på?

Lycka till!

(och dela gärna med dig av resultatet)

mvh Martin

Ewii
0

Åh vilka bra tips! Tack!

Några tips på hur man kan hitta hjortarna? Då jag inte har någon aning om varken var eller vilken sort det är som rör sig i skogarna häromkring…

Martin
0

#2 Ett tips kan vara att ta kontakt med markägare eller jaktlag, de är ofta ganska hjälpsamma. En annan kan vara att ta kontakt med någon naturvårdsförening, fotoförening eller liknande.

Ungefär var bor du?

mvh Martin

Martin
0

Ett annat tips: Tålamod är bra att ha också. Jag har själv aldrig fotograferat kronhjort då de aldrig behagat visa upp sig när jag har kameran med. Det är skygga djur och man får som sagt ha en del tålamod för att få bilder, eller bra bilder :)

mvh Martin

Ewii
0

Okej tack! Ska försöka leta reda på något av dem :)

Jag växlar boende mellan Eskilstuna och Norrköping :)

Martin
0

Ett annat tips är artportalen.se

Välj "Sök fynd"

Välj "hela året", landskap "södermanland" och kommun "Eskilstuna" (eller motsvarande östergötland och norrköping).

Välj "Andra däggdjur" att söka efter och välj "presentera fynd" (jag tycker "detaljerad lista" är bäst.

Databasen är inte speciellt mycket använd men man kan bokföra sina fynd där.

Det finns notiser om t.ex dovhjort i Röttlaskogen, kronhjort i Kroberga ärla. Kan inget alls om områdena där, men hjälper dig säkert lite på traven.

För Östergötland/Norrköping finns inga fynd från 2013 gällande hjort men kronhjort har tidigare rapporterats vid Norsholm, och dovhjort vid Götudden (Roxen), Fröjerum och Grensholm

Lycka till!

mvh Martin