Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 384 ggr
Miidaz
0

Hjälp!

Hjälp! Nu har jag fått mitt första fotouppdrag, och jag ska fota hundar. Vad ska jag tänka på osv? Bilderna ska Herrljunga Brukshunsklubb köpa, så vill gärna ha så mycket tips som möjligt. Vet inte exakt vad jag ska fota men tror det är agility.

// Michaela - www.miidaz.webb.se

Martin
0

Jag tycker Meliannas artikel "Hundfotografering - Del 1" är en bra start!

Lycka till! Kolla även in Tematråden "Hundar", där kanske du kan få en del inspiration också.

mvh Martin

Miidaz
0

Tack för tipsen. :)

Katter3
0

Har tyvärr inga tips, men lycka till! :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Melianna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just agility kan ju vara lite knepigt att fota då hundarna ofta är i snabb rörelse. Tänk på att ha korta slutartider så att du fryser hundarnas rörelser så bra som möjligt, det är ju inte så kul om alla bilder blir suddiga. Använd en stor bländare (fota gärna i läget bländarprioritet) Då får du både kortare slutartider och suddigare bakgrund vilket brukar vara bra då det ofta blir väldigt stökig bakgrund när man fotar på en agilitybana. Dra upp isot om det behövs för ännu kortare slutartid.

Tänk på ljuset om det är sol, och försök stå så att du du har solen i ryggen så mkt som möjligt, motljusbilder ger mörka skuggiga hundar.

Gå runt banan och försök hitta olika postitioner att fota från. Bra ställen kan vara tex då hunden kommer ut ur tunneln, eller framifrån däcket, eller då hunden kommer över A hindret eller springer över balansbommen. Eller från sidan då den är mitt över hopphindret. Följ hundens rörelse och var med och knäpp av i det rätta ögonblicket.

Jag hoppas att du har hyffsad zoom för det brukar behövas så att du får bilder som fokuserar på ekipaget eller enbart på hunden, trots att du måste stå utanför planen.

Lycka till!

Anna

Pernillab
0

jättefin bild melianna !

Melianna
0

Tack:)

Miidaz
0

#4 Ungefär vad jag tänker på vid hästhoppning. :) Och ja, jag har hyffsad zoom, 10x optisk zoom. ;)