Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 1511 ggr
jossa5
0

Fota svarta djur?

Hej hej,

Jag undrar om det är någon som har lite tips om man ska fota svarta djur? Jag har nämligen gått och skaffat en svart liten hamster i dagarna, och fotade idag. Men när jag kollar på bilderna är han inte så svart som han ser ut att vara.

Har en Canon Eos 1000D, som jag amatörfotar med. Försöker ändra lite inställningar och sådant ibland, men skulle kanske behöva lägga ner lite mer tid på det.

Men alla tips är jättevälkommen så jag kan lära mig fota min pojke så han ser svart ut! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

RebeccaG
0

**följer**
Fota svarta djur i dagsljus/snö är mardröm för mig😮

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moalinn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är jättesvårt att fotografera svarta djur utan att tappa all kontrast i bilden. Har tyvärr inga tips, men när jag väl fotograferat något mörkare djur så brukar det sluta med att jag gör bilden svart/vit och så är alla glada!

Sen beror det helt på ljus och liknande, man får helt enkelt testa sig fram med allt egentligen. Inställningar, ljus, färger och så vidare.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Cahira
0

Dimmiga dagar brukar ge riktigt bra resultat. Här var första gången jag fotade svarta djur och det var just dimma och vi satt på en altan. 

Jag använder inte blixt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AmandaChristina
0

Jag tycker att de kan vara ganska krångligt med svarta djur, de är svårt att exponera rätt imo! Testade dock köra på svart bakgrund + svart/vit/brun hund och det gick ok 😃

Cahira
0

Och när det gäller bilder ute i solsken och snö så får man helt enkelt lära sig testa sig fram. Jag vågade inte gå för mörkt i början så denna bild blev väldigt väldigt blek.

Cahira
1

Men som med allt så kommer allt med övning. :)

jossa5
0

Tack för alla tipsen!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Peak303
10

Hittar man bara rätt inställningar kan det vara rätt lätt!

Jag själv tycker det var lätt efter att jag hittade rätt inställningar. Denna bild fotograferade jag med ganska hög slutartid men bländaren var ändå ganska liten. Sen är det ju andra inställningar beroende på ljus. Här är det direkt solljus på katten. Själv blev jag väldigt nöjd med bilden. :)

f/3 | 1/2000 sek | ISO-100

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Mantissa
0

#8 skitsnyggt

[JeanetteK]
0

#8 vilken fin bild! Otroligt vackert.

Jag har en stor svart hund som är jättesvår att fota. Han är aldrig still heller. 😉

JontaK
0

#8 Riktigt bra bild!

Jag har själv lite problem med att fota min lapphund. Inomhusporträtt och liknande tycker jag blir bäst när man belyser hårt utan blixt, vid utomhusporträtt kan en reflexskärm göra en enorm skillnad.

Dock har jag störst bekymmer med actionbilder i relativt neutralt utomhusljus, bakgrundens färg och ljusets vinkel borde jag hålla bättre koll på när jag tar bilder på hunden ute.

I starkt direkt solljus eller reflekterat ljus från exempelvis snö kan jag tycka det är snyggt med de hårda skuggorna, dessa finns ju där "naturligt" så att säga.

Moalinn
0

Hittade två exempel, samma häst, olika ljus.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Tjockis häst. Hon är inte svart svart på sommaren men ah. Tror ni förstår iallafall. Egentligen borde det inte vara svårare att ta en bild på ett mörkt djur så länge allt är som det ska med inställningar och ljus. Det jag tycker är svårare är när ett djur har mörkare partier, då vet man inte riktigt hur man ska exponera för att få en någorlunda baland mellan det ljusa och det mörka.

Medarbetare på Djurfoto

Peak303
0

#9, #10 & #11: Tack så mycket :)

En till, dock i skugga :)

-'  Malin Hultman

Martin
0

#8 Fint foto. För tydlighetens skull så har du dock använt en stor bländar (litet f-tal) och inte en liten. Mest så att det blir rätt med tipsen till ts.

mvh Martin

Peak303
0

#15: Tack för rättningen!
Blandar ihop de 2 begreppen, då det är rätt missvisande med litet tal står bländare. Men menade låg bländartal i texten. :)

-'  Malin Hultman

Martin
2

Liten bländare = stort tal

Stor bländare = litet tal

Gäller bara att lära sig att vad det gäller bländare så är det tvärtom, så är det lätt att hålla reda på dem :)

Om man funderar på vad det är tekniskt så är det också lättare att komma ihåg det.

En stor bländare (litet tal) släpper in mer ljus, medan en liten bländare (stort tal) släpper in lite ljus. Och eftersom att man vid låga tal kan ha kortare slutartider så blir det logiskt att det då är en stor bländare som släpper in mycket ljus. Och tvärtom.

mvh Martin

Jessicahagstrom94
0

ja det är lite trixigt det där med svarta djur!😃

1/80sek
ISO 800
35mm brännvidd
F/1.8.
Exponering +5

Inne i ett kök en mulen dag med taklampan tänd.

Jessicahagstrom94
0

Lite olika bilder på henne i olika ljus :) 

Gäller att hitta rätt inställningar bara.