Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: övrigt
Läst 1669 ggr
Shelsy
0

Vart har ni alla bilder?

Jag undrar vart ni har alla era bilder, i datorn, minneskort, skiva?? Varför jag undra är för jag har säkert upp mot 10.000 bilder på min dator, vilket har resulterat i att mina data är otroligt seg och är rädd att den kommer krascha snart. Jag vill hinna få bort alla mina bilder ur datorn, men vad ska jag göra? Har inte nån jätte stor budget, så kan inte köpa nåt jätte dyrt… :-/ Tacksam för snabba svar och tips! Lägger upp detta på datorn.ifokus.se också.

leemland
0

Det finns idag rätt så billiga externa hårddiskar. 
Såg en som låg på 1terrabite (stavning?) strax under tusenlappen. Och det är billigt, jag gav mellan 1500-1800 kr när jag köpte min.! 

Du kan också lagra dom online, vet dock inte exakt vilka sidor som finns att välja mellan. 

Förutom externa hårddiskar så har jag lite på "mycloud" eller vad det heter, genom outlook/hotmail. Och lite på cd/dvd skivor. :) 

Tycker helt klart du ska investera i en extern hårddisk!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Mari
0

Jag har mina bilder lite utspritt men har en extern (2 st!) som jag har de allra flesta bilderna på och tycker det fungerar väldigt bra.

De allra första bilderna jag fotograferat digitalt har jag på cdskivor, dock så har jag märkt att vissa bilder och filer jag sparat så inte går att öppna längre och har läst att man ska spara om filer man har på cd med något års mellanrum då cdskivorna blir förstörda - speciellt de äldre som jag nu använt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Shelsy
0

Grejen är att jag har inte råd med nåt jätte dyrt. Och jag antar att man måste ha flera externa hårddiskar om man har över 10.000 bilder?

leemland
0

#3 Njä de tror jag inte du behöver ha . Du kan ju alltid packa ihop dom, zipa dom helt enkelt. 

Men jag har förutom mina bilder en hel del andra saker också på min externa och jag har nog fyllt halva bara.. Har inte så bra koll :P 

HÄR är en liten diskussion om hur mycket bilder som får plats och så . (kolla 6-7 inlägget)  Och här har du externa diskar på Elgiganten som absolut inte är dyra! .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Moalinn
0

Jag har en 2 tb hårddisk, har nu fyllt 1tb varav det mesta är bilder men det finns även filmer och serier på den.

10 000 bilder är inte så mycket som det egentligen låter, du kan markera alla bilder (eller mappar), högerklicka, trycka på 'visa info' och sen se hur många gb det ligger på. 1tb brukar räcka länge, det var först nu som jag kommit upp till 1tb och då fick jag hårddisken början av 2012.

1 tb hårddisk tror jag att du hittar för 1 000. Annars får du väl köpa skivor och bränna ut!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jessicahagstrom94
0

Olika.

Extern hårddisk, datorn, USB, bloggen

Cahira
0

De jag vill kunna komma åt lätt och som är extra viktiga laddar jag upp på photobucket. Jag har en extern hårddisk men efter många av mina vänner förlorat ALLT de hade sparat på hårddisken i en hårddiskkrasch så vet jag inte om jag litar på det längre, känns riskabelt. Så ska köpa en dvdbrännare så jag har ett skivförråd. Mina skivor brukar alltid hålla bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Martin
1

Dem backupen de flesta glömmer är den som är svårast, att inte ha allt på samma fysiska ställe. Det kvittar hur många hårddiskar man har, om det blir översvämning och alla blir förstörda eller om det börjar brinna och man inte kan få ut dem.

De viktigaste momenten i mitt liv har jag på skiva på jobbet, utöver på en extern hårddisk här hemma där jag har allt.

I nuvarande datorn har jag två hårddiskar där jag med jämna mellanrum lägger över från den disken jag mest använder till den andra (så att jag har samma på båda).

Det är ingen bra eller hållbar lösning i längden, för är man rädd om bilderna och verkligen behöver dem måste man ha en omedelbar spegling och inte som jag kanske varannan månad eller så. Allt är en fråga om vad man har bilderna till (privat, jobb osv), och pengar.

mvh Martin

Hanna
0

Jag har två hårddiskar varav ena alltid har kopior på den andra.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Mustangcab]
0

2 st Externa hårddiskar samt på mina SD-kort som jag sparar. Man ska vara rädd om "filmen"😃

Shelsy
0

Nu har jag kollat, jag har 24601 filer, alltså bilder. Storlek: 119GB.

Moalinn
0

ja, beroende på hur mycket du fotograferar på klarar du dig med en 500gb hårddisk - annars rekommenderar jag verkligen att ta en större och även bränna ut på skivor. Och som några sagt, lägga upp några online, de du känner är viktigast. Jag har tillexempel allt skolarbete (dokument, bilder och andra filer) både på datorn, hårddisken och online för backup ifall något av det kraschar.

Medarbetare på Djurfoto

Shelsy
0

#12 Vart kan man köpa billiga, bra skivor? :-) Vart lägger du upp saker online?

Moalinn
0

Ehm, det vet jag faktiskt inte. Ska försöka hitta några själv, så om någon annan vet något så hojta till! 😉

Använder dropbox, där lägger jag upp bilder som jag har redigerat och förminskat, dokument och liknande som inte tar så stor plats. Än så länge har det fungerat och då rensar jag lite då och då, behöver inte spara allt när man går på sommarlov!

Medarbetare på Djurfoto

[Mustangcab]
0

Om du har Telia så har du ett visst utrymme precis som om du har Länsförsäkringar bank.

Ultra
0

Jag har en extern hårddisk med över 35.000 bilder. Så jag tror att du får plats med dina 10.000 bilder på en hårdisk.

bgtommyalm
1

Jag har en inarbetad rutin som jag inbillar mig är rätt säker.
När jag kommer från en fotografering så för jag över bilderna till datorns hårddisk. Sedan lägger jag bilderna på en extern hårddisk som aldrig är kopplad till datorn annat än när jag lägger över bilder.
Därefter bränner jag en DVD på samma bilder. DVDn märker jag med datum och lite kort om vad den innehåller.
Om det är bilder av MYCKET stort privat värde så tar jag ännu en kopia som jag bär ner till bankens lilla fack

Nu kontrollerar jag att alla bilderna som jag lagrat är okej och därefter formaterar jag korten i kamerorna. Genom att alltid ha formaterade kort slipper jag allt trassel med kinkande minneskort. Jag använder också små kort som jag byter tätt. Kort går sönder. 

Får jag en hårddiskkrasch på datorn har jag reserver på 2 ställen.
Skulle jag råka ut för ett strömavbrott så drabbar det inte den externa hårddisken eftersom den är frånkopplad Som ytterligare säkerhet så defragmenterar jag hårddiskarna en gång per månad.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

fluffis
1

Det är en viktig diskussion för backup är något som ofta glöms bort. Mitt tips är en NAS (hårddisk i nätverket). Det man gör är att skaffa en NAS med spegling (kallas även RAID 1). Spegling innebär att man har två hårddiskar som speglar varandra så att man alltid har dubbel uppsättning av varje fil. Man behöver inte tänka på att kopiera två gånger utan det sköter NAS:en. Man kopplar in NAS:en i sitt nätverk hemma och sen använder man den som ett lagringsställe helt enkelt. Kopierar man en bild dit så behöver man bara göra det en gång men ändå hamnar det på två olika hårddiskar så att man är skyddad om ifall att den ena hårddisken skulle gå sönder. Här är ett exempel på en NAS: 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/WDMYBNASDUO4T/wd-nas-personlig-molnlagring-4-tb-duo-drive.

Som redan nämnts så är det bra att lagra sina alster utanför bostaden också om en brand eller liknande skulle uppstå. Antingen kan man använda en molntjänst eller så kan man ha en extern hårddisk som man uppdaterar tex. en gång i månaden och sen kör man hem till någon vän eller släkting och lägger den där. Alternativt om man har en uppkoppling dit så att man kan kopiera elektroniskt men då blir det mer avancerat 🙂

Mattis99
0

Håller på att bygga en NAS av en gammal dator som jag ska (till att börja med) ha två WD 3tb diskar i med Raid 0. Sedan lägger jag det viktigaste även på min ena WD My Passport 1tb och använder min andra till att ladda över filer tillfälligt. Har räknat ut att 1tb=35000-45000bilder alltså räcker 3tb till 105000-135000 bilder(!).

Mattis99
0

Menade Raid 1…

AmandaChristina
0

Jag har köpte en WD 1,5 TB för ett tag sen och förde över alla mina bilder dit, men den krashade några månaders bilder för mig och jag vågade inte radera mer bilder från datorn. Men igår köpte jag en Seagate 2 TB och för över alla mina bilder till den, ca 100 000 stycken bilder. Och ja, de känns som att jag äntligen kan radera bilder från min dator då jag har dubbel backup på de. Och 2TB hårddisken kostade 890:- vilket jag inte tycker är så överdrivet dyrt 🙂

Carro107
0

För över bilder på extern hårddisk och en del ligger på picasa. Med tiden har jag även blivit bättre på att rensa bort bilder. Spar hellre färre bilder som jag är riktigt nöjd med

http://carro107.blogspot.se/