(M) Rådjursporträtt
dessa vackra, stora ögon.. jättefin bild
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tycker det är en fin bild, men mörk. Dessutom gillar jag inte utsnittet, du hade kanske kunnat ställa kameran upp och ta ett riktigt fint porträtt istället? Att få med lite luft under hade gjort bilden mycket mer rättvisa, nu känns det mest bara avkapat och trångt.
Men rådjuret är väldigt gulligt och har ett fint uttryck!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
ja bild två blev finare, lite mer hals. lite mer rådjur.. älskar deras stora fina ögon.. =)
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
otroligt vackert!!🌺🏆
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Tack Mooniq och Aloe.Vera! :)
Olle
jätte fin bild säjer jag bara!! 👍
Oj vad duktig du är!!🙂
Besök gärna min blogg - Minsvartvita
du är fantastisk!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Tack ska ni ha! Roligt att så många gillar mitt porträtt. :)
Olle
Bra jobbat! Håller med om att den andra är bättre. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tack Hanna! :)
Olle
Underbar bild, speciellt nr 2, ljusare och mer av rådjuret. Deras långsträckta hals får fram mycket av dess vakenhet :)
Har du några tips för att få bra bilder på rådjur och annat vilt? Du är ju en av de få som lägger naturbilder på hög här inne ;)P
på vilket avstånd tar du korten och vad har du för objektiv? :)
👆 Djurnörd
Här tar kommentarerna visst aldrig slut! :)
Jag bor mitt i skogen och matar rådjuren utanför mitt hus nu på vintern. I början är de skygga och kommer bara fram på natten, men med tiden vänjer de sig alltmer och kommer fram nästan när som helst på dygnet. Bara det är lugnt häromkring. Om jag mycket försiktigt gläntar på dörren eller köksfönstret, kan jag fotografera rådjuren på bara 10-15 meters håll. Ibland ännu närmare, men jag försöker inte vänja dem vid min närvaro utomhus. Vilda djur mår trots allt bäst av att inte bli alltför orädda. Jag har numera en Canon EOS 6D och använder ett Canon 100-400 mm när jag fotograferar vilda djur. Ett klart lyft jämfört med Canon EOS 7D med Tokina 80-400 som jag hade förut, även om den också var bra.
Även under sommarhalvåret fotograferar jag mycket vilda djur, men då är jag ute och smyger i buskarna på kvällar och mornar. Man måste röra sig tyst, mot vinden och ha mörka kläder (gärna kamouflagefärgade) som inte prasslar. Dessutom måste man vara ute OFTA, för man kan aldrig veta när det kommer en riktigt bra chans. Mycket handlar om att vara på rätt plats i rätt tid. Kunskap om djuren och hur de rör sig i landskapet är lika viktig som kunskap om fotografering. Lycka till! :)
Olle
Tackar för tipsen!
Jag hade en get här vintern 10-11 men sen skaffade vi hund och Cotta (som jag kallade henne) som hade sina dagliga besök kom inte tillbaks efter det. Henne fotade jag en del. Nu för ca 2 veckor sen såg jag spår och la ut lite igen och det är ett rådjur som är här och norpar åt sig. Har dock bara sett det på håll en gång.
Så fort jag fått koll på tiderna det är här så ska jag flänga fram kameran igen ;) Har ett 70-300mm objektiv som jag får prova till det. Problemet är nu att maten är uppe i en skogsdunge så det är lite svårt att se. Men jag får smyga ut och gömma mig bakom garaget i så fall ;)
Nör Cotta var här så satt jag i snön i skogsdungen och tänkte meditera, då kom hon plötsligt och skulle käka, hon såg mig inte och var alltså två meter ifrån mig. Det var mysigt :)
👆 Djurnörd