Ett bra, samt billigt objektiv?
Hej!
Jag är en riktig amatörfotograf som fotar med ett 18-55 objektiv till min Nikon D5000.
Jag letar nu efter ett bättre objektiv till den kameran, men inte allt för dyrt då jag är en riktigt fattig student. Tänkt att köpa ett begagnat om det finns - eller är det en dålig idé?
Bilder jag tar är på mina hundar, och då är det både porträtt och actionbilder.
Några tips? 🙂
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vad skall det vara för typ av objektiv och vad är budgeten?
Om det får vara ett normalobjektiv så finns ju Nikon AF-S 50/1,8 G som inte kostar särskilt mycket. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ni50_18G
Vad som är ett "bra, billigt objektiv" är minst sagt relativt.
Där jag rör mig, bland fågelfotografer, är ett bra objektiv ett långt, fast tele, stabiliserat med stor bländare. Ofta är priserna många tiotusentals kronor och ett "billigt" objektiv börjar på kanske 10-15 000 kronor i dessa sammanhang.
Pratar man kort, fast vardagsoptik av relativt bra kvalitet är det helt andra priser. Jag spontanköpte själv Nikons 35mm 1.8G för knappt 2 000 kronor för några år sedan. Absolut inget perfekt objektiv men väldigt smidigt och användbart. Det finns även flera hyfsat vassa normalzoomar från tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron som inte är särskilt dyra, allt beror dock på hur stor din budget är som #1 skrev.