Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 850 ggr
Flöffo
0

Ny kamera?

Just nu använder jag mig av en Canon PowerShot S95 men funderar på att kanske spara till en mer "proffsig" kamera. Jag vet dock inte riktigt om det bara vore slöseri med pengar. Vad tycker ni? Är det värt att köpa en bättre kamera eller är det jag själv som borde bli bättre? Vilken kamera skulle ni tipsa i så fall?

//Flöffo

Hanna
0

Vad är det du saknar med din nuvarande kamera?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Flöffo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det jag saknar mest är nog att få bra rörelse bilder. Det är inte så ofta jag lyckas få dom osuddiga.

//Flöffo

[Teddies matte]
0

#2 Det beror ju mycket på inställningarna och inte mest på kameran, har du manuella inställningsmöjligheter på din nuvarande? Isåfall bör du börja där. Inställningarna för den bilden är olämpliga för motiv i rörelse.

Flöffo
0

#3 Jo den har manuella inställningar, bland annat en barn och djur inställning, som är till för att ta bild på objekt som rör sig, men hela bilden blir en enda röra.

//Flöffo

Moalinn
0

Det är inte manuella, manuella inställningar finns på läge M där du själv bestämmer slutare, bländare och iso. Utan detta är det väldigt svårt att fånga rörelser.

Vilken typ av kamera tänker du dig? Prisklass?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Teddies matte]
0

#4 Som redan nämnts så är det inte manuella inställningar det rör sig om. Du har ju manuella valmöjligheter på den kameran, läge M, lär dig dem till att börja med, du kommer inte få bättre bilder med en ny kamera, du måste lära dig inställningarna.

Martin
0

Som alla andra också har sagt, så tycker jag du skall läsa på lite om fotografering först, innan du bestämmer dig för ny kamera.

Jag tycker också att du skall använda i alla fall delvis manuella inställningar, men du måste inte börja på M-läget. Tidsautomatik ger dig möjlighet att bestämma slutartiden och då kan du själv välja så kort att du får motivet skarpt. Då kan du ha ISO på auto och låta kamera styra iso och bländare. På M-läget måste du styra allt och alla värdena hör ihop så det är kanske svårare att börja med.

mvh Martin

Flöffo
0

Tänkte inte köpa en ny. Undrade bara om ni tycker det är värt att spara till en ny. 

Tack för tipsen.

//Flöffo

[Teddies matte]
0

#8 Av de anledningarna är det alltså inte värt eftersom det inte kommer bli någon skillnad, du måste helt enkelt lära dig kameran och dess inställningar.

Inkanyezi
0

Jag tycker att det är en aning tveeggat, och det är mycket svårt att ge några mer handfasta råd. S95 är en mycket bra kamera, men precis som alla liknande har den svagheter när det gäller snabbare förlopp, och det beror till stor del på trögheten innan den löser ut. Man får inte bilden i samma ögonblick som man trycker på knappen, utan kameran släpar efter lite grann, och det gör den också när man ställer allting manuellt.

En skillnad mellan kompaktkameror/långzoom och systemkameror är att systemkameran faktistkt tar bilden direkt, och man kan få en betydande förbättring av förmågan att få skarpa bilder i rätt ögonblick av snabba förlopp. En del systemkameror förmår också hantera skärpan när motivet rör sig snabbt emot eller ifrån kameran.

Den här egenskapen beror inte på om man har lärt sig inställningar eller inte, utan den är en teknisk egenskap som skiljer mellan olika kameror. Därmed inte sagt att man ska hoppa över att lära sig hur det funkar, men om man vill komma längre med just rörliga motiv kan det vara skäl nog att sikta mot en annan kamera. S95 är väldigt trevlig att ha med sig på en resa, eller i fickan/handväskan, eftersom den är smidig i formatet, men för att ta kvicka djur är den rent eländig av tre skäl:

• Den har inget titthål, så man kan inte hålla den mot ansiktet för att få den stadig, då man måste använda skärmen för att komponera.
  • Den väntar en stund efter att man har tryckt innan den knäpper.
  • Den är för liten för att få ett bra grepp om, så att den är mycket lätt att skaka när man ska trycka av.

För att ta bilder av en hund som springer är den inte ett lämpligt verktyg, utan det är upplagt för missnöje. De billigaste instegsmodellerna av DSLR, som Nikon D3200 eller Canon EOS 1100D är mycket bättre också om man helt förlitar sig till automatiska inställningar, som "sport" (springgubbe) eller Tv (slutartidsautomatik). Baksidan är kanske att man behöver ett annat objektiv än det som brukar följa med för att komma till lagom skala för en väldigt liten hund, då man kanske inte lätt kommer riktigt nära i de snabba rörelserna. Objektivet som brukar följa med de här kamerorna är lite väl kort för en papillon.

Så jag är absolut för att du kanske skulle ha en kamera med kvickare reaktion, men att det också är nödvändigt att tänka igenom varför bilderna inte blir bra, och att söka vägar att förbättra resultatet också med den lite trögare kameran. Det är alltid bra att förstå vad som är på gång och vad som gör att det inte riktigt lyckas. Hos S95 är det främst trögheten och kanske mest skärpeinställningens tröghet, som beror på att det är ett kontrastavkänningssystem av lite äldre generation. Det går inte att få den att följa med fokus, och den är långsam, sett till en snabb liten hund. Att den inte heller har en sökare att titta igenom gör det extra svårt att ta riktigt skarpa bilder, eftersom det är viktigt att man håller kameran stadigt.

Flöffo
0

#10 Tack så mycket för svaret!

Det är rätt jobbigt att det ska ta så lång tid att fota. Man får halv-hålla in knappen tills man får ett bra ögonblick, men man kan inte ta flera bilder på raken (det kan man göra med barn och djur inställningen men som jag sa blir det jätte suddigt) vilket gör det en aning klurigt.

//Flöffo