När ni fotar ..
När ni fotar djur, tänker ni på något speciellt för att få bilderna ännu bättre? Jag vet själv en massa, t ex att gå ner/upp i djurets höjd m.m. Jag Hoppas att ni kan dela med er av massa tips, så att alla kan bli bättre!
// Mvh Anna
-Ofast är det allra finast att få ögonkontakt med djuret men det finns undantag.
-Sen, som du skrev, att vara på djurets nivå.
>BR>-Antingen vara så nära att bara vissa delar av djuret syns, eller så ska man ha med hela djuret. Inte kapa eventuella svansar eller öron t.ex.
-Ett plus är ju att djuret är i "sin rätta miljö" eller om den kanske gör något väldigt konstigt/oväntat.
- Brukar försöka få ögonkontakt med djuret om dom inte poserar på ett fint sätt!
- Brukar försöka vara på djurets nivå så jag inte fotar för mkt ner mot djuret.
- Och sen också, som ni också sagt, rätt miljö anpassat till det djuret. :)
- Brukar också försöka tänka på att inte ha för mkt saker i barkrunden, tex för mkt hus osv. Blir oftast inte så snyggt.
/ Sara
/ Sara & Casper

Jo precis samma höjd och ögonkontakt är bra. Det kan vara olika beroende på vad det är för bild man vill ta men det fungerar för det mesta :)
Då jag främst fotograferar vilda djur och fåglar så kan jag ofta tycka att fotona blir mer naturliga och mer "i dess rätta miljö" om de inte tittar rakt in i kameran, för då känns det som att något "hotfullt" finns i deras miljö och pockar på deras uppmärksamhet. Visst kan det finnas tjusning med t.ex. rådjur som tittar rakt in i kameran, men mest "vilt" tycker ja ofta det är om de inte tittar rakt in i kameran.
mvh Martin

Jo precis Det är ju som sagt olika som jag skrev innan. Det stämmer att det blir nog bättre utanögonkontakt med ett rådjur för då framhäver man sig själv liksom, då blir det helt plötsligt två personer på blder i stället för en. Om du fattar kanske.#4 Men bra tänkt! jag missade det ;) =D