Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 556 ggr
Kitten86
0

Tips på kamera

Har en bekant vars 14- åriga dotter gillar att fotografera och som nu börjat leta efter en bra, och så billig som möjligt, systemkamera att köpa själv. 14- åringen håller just nu på att spara pengar för att kunna köpa en kamera själv… Frågan är då hur mycket hon ska spara ihop? Hon har vänt sig till mig för hjälp!

Är inte så duktig på kameror dock. Har själv en Canon 650D som jag är mycket nöjd med och som 14 åringen lånat ibland för att fota själv.

Hon har själv kikat på billigare Canon kameror, även om hon är sugen på en som påminner om min. Vet att hon även kikat på Nikon 3200. 

Någon som har tips på en bra första kamera till ett bra pris?! 14- åringen fotar mycket utomhus (agility, utställning, natur osv) men även en del porträtt bilder (mestadels hundar än så länge)

Hjälp, tips och råd mottages tacksamt!

Moalinn
0

Nu ligger nybörjarkamerorna runt 4.000kr som ny men billigare begagnat.

En Nikon D5200 kanske? Där har hon något att växa i. Annars tror jag starkt på en D3100/200/300 eller motsvarande i något annat märke. Om hon fotograferar mycket rörelse bör hon köpa med ett bättre objektiv, kanske ett 18-105 f/3.5-5.6.

Men sen är det som man alltid säger, åk till en affär och be om hjälp. Man får känna på kamerorna. Man ska inte säga att "En Nikon ska jag ha" utan att ha hållit i en Nikon innan då det är ett annat grepp än på till exempel en Canon. En D3200 kanske är för liten för hennes händer och då passar en D5200 bättre och så vidare. Och då tänker jag att man inte känner på en D3200 och en D4 för skillnaden däremellan är väldigt stor och oftast känner man sig säkrare med mer grepp och då kommer man hata D3200 i all evighet 😉 Utan bättre att ta kameror som ligger mellan 4-5500kr och jämföra där. Vilken känns bäst och så vidare. Sen ser man till egenskaperna och därefter väljer man utifrån sina egna krav och önskemål. Om D5200 känns bäst i handen och matchar med kraven så varför inte ta en sådan istället för att tänka "Nä, D3200 är billigare. Det löser sig". Man ska trivas i sina kläder så att säga 🙂

Oj vad jag babblar, undrar om det ens hjälpte något. 😇

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Kitten86
0

Tack för svar!

Nej då, inget babbel. Jag förstår vad du menar!
Men har du någon erfarenhet av en billigare systemkamera av endera märket? Eller ska man ta som regel att kika på kameror i prisklassen 4-5500 kr och uppåt för att få en bra kamera?

Whippetgerbilen
0

Jag har en Canon EOS 1100D som jag är jättenöjd med ;). Den kostade runt 2000, och den är väldigt bra på utomhusmiljöer och rörliga motiv :).

Dogs is my world ♥

Kitten86
0

Okej. Har av flera andra bara hört dåligt om just den modellen innan.
Men får göra så att be henne åka, eller antingen ta med henne själv, till en elektronikaffär så hon får klämma, känna och testa på kamerorna…

Martin
0

Här finns 11 recensioner av Canons Eos 1100D.

Mycket beror nog på vad man jämför med.

Om 14åringen är mycket intresserad av fotografering och man kan tänka sig att hon kommer att vilja fortsätta med det ett bra tag framöver hade jag nog föreslagit att försöka spara ihop någon tusenlapp extra istället för att köpa de billigaste systemkamerorna.

Har själv ingen erfarenhet av 1100D men har sett väldigt många fina bilder med den, så det är säkert en kamera hon skulle bli nöjd med.

mvh Martin

Kitten86
0

Okej, tack.

Jo, hon är ju väldigt intresserad av att fotografera då hon mer än gärna lånar min kamera när hon kommer över till mig eller ber om att få låna kameran vid speciella tillfällen som hundutställning t.ex. Så när jag pratade kamera med henne kände jag lite samma sak: bättre om hon väntar liite längre och sparar in någon mer tusenlapp så att hon får en kamera som hon verkligen blir nöjd med och kan njuta av att fotografera i många år framöver!

Är som sagt bara en hobby fotograferare själv och är mycket nöjd med min Canon EOS 650D men kan annars inte så mycket om kameror egentligen….

Moalinn
0

Det går säkert att hitta kameror för mindre än 4000 men då tror jag också att det är en kamera man har i ett år och sen har man "växt ur" den, så att säga. Utan då känns det bättre att spara några tusen för att få den kamera man faktiskt vill ha och inte den kan klarar sig med.

Så jag tror starkt på en D3100/200/300 eller motsvarande i något annat märke (Canon 550D?). Tror det är Canon 1200D som gäller om hon ska ha en inom 1000-serien. Som jag också sa så borde hon ha ett längre standardobjektiv om hon nu inte känner att ett 18-55 räcker (vet inte vad hon har lånat hos dig?)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
0

#7 Frågetecknet efter Canon 550D kan rätas ut genom att det kommit tre nya kameror efter den, 600D, 650D och 700D.

mvh Martin

Kitten86
0

Jag har ett standard objekektiv 18-55mm och sen ett 55-250mm vilket fungerat bra både för mig och henne.

Ja, är det Canon hon ska ha så är det nya modellen 700D som gäller juh isf. Jag har inte hittat vare sig 600D eller 650D som ny utan isf begagnad på blocket. Försökt att hjälpa henne kika omkring lite. Men då känner jag att jag iaf är rätt ute i mitt tänkande. Pratat med henne om att hon kanske borde vänta lite längre och spara in mer pengar så hon får en kamera hon kan ha i flera år istället för att nu kämpa med att samla ihop pengar och sen köpa en kamera för runt 4000 kr som hon sen efter ett år vill byta mot någon annan….

Tack för alla kloka ord och all hjälp!