Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 2165 ggr
OlleA
2

(M) Blöt räv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen har jag lyckats ta min första digitala bild på en räv! En genomblöt sådan som måste ha sprungit genom det våta gräset på morgonen.

Martin
0

Grattis! Hoppas på fler nu när genombrottet kommit!

mvh Martin

OlleA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Martin, men tyvärr har det visat sig att den här räven inte mår bra. Jag har visserligen inte sett den klia sig, men pälsen ser ganska skabbig ut. Dessutom är räven mycket mager och verkar allmänt hängig. Frågan är om jag inte måste kontakta min jagande hyresvärd om den dyker upp igen.

Saffran0Spice
0

#2 Det ser ut som om det vore det bästa för räven 🌺

Martin
0

Japp, ser tyvärr onekligen ut ungefär som den senaste räven jag såg - fast den var längre gången i sin skabb. Tråkig och plågsam sjukdom.

mvh Martin

Mari
0

Ursh, stackars räv :-( Finns det inget man kan göra? Tex fånga in och ge en spruta för skabben?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

emeliagranstrom
0

Bäst att skjuta den å bränna upp kroppen så att skabben inte förs vidare, det finns tillräckligt många rävar ändå så att fånga in den å försöka bota den är förmodligen bara mer plågsamt för räven..

Tråkigt när de får skabb.. de lider verkligen av det..!

OlleA
0

#5 Jag har för säkerhets skull mailat http://www.nfws.org.uk/ för att höra om de har några råd, men tror egentligen inte att det är så mycket  att göra. Dock är jag rädd att det inte är tillåtet att skjuta sjuka rävar när det inte är jakttid. Så är det åtminstone i Danmark, har jag fått besked om på ett danskt naturforum, och på Svenska Jägareförbundets hemsida http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/jakttid-for-enskilt-djur/?animalId=579&countyname=Västra%20Götalands%20län hittar jag inget om undantag för sjuka djur. Även om det är av barmhärtighet, vill jag ju inte medverka till jaktbrott.

Olle

Martin
2

Skyddsjakt på räv gäller alltid om den t.ex. av naturskydd är uppe på holmar och kobbar.

Likaså om den har skabb. Hittar inte lagtexten nu men möjligen är det Jaktförordningen 40§b som reglerar det sistnämnda:
40 b § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265).

mvh Martin

OlleA
0

Tack Martin! Jag hade för mig att det fanns en sådan paragraf, men när jag inte hittade den blev jag osäker. Nu har jag inte sett räven på ett par dagar, så vi får se om den kommer tillbaka.

Olle

RoxannaS
0

Skabbrävar får man alltid skjuta. Året om. 🙂

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus