(M) Min vän igen
Hon är så fin ^^
Ser ut att må lite bättre också =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#2 Tack Saffran0Spice! Under den här trevliga årstiden lider hon säkert inte så mycket. Men jag hoppas verkligen att hon lägger på sig lite innan det kommer bistrare tider.
Olle
#4 Du har inga äppelträd som släpper fallfrukt?
De kan du ju kratta ihop i en hög och ge henne - min vän gör så med sina äpplen och det är väldigt uppskattat ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Jodå, hon får lite hackade äpplen emellanåt. Mina egna är långt ifrån mogna, men det finns ju ganska billiga att köpa. Mycket uppskattat, men jag vill inte att hon bara ska äta sådana. Det skulle bli en väldigt ensidig kost. På ängen finns det gott om klöver och andra läckra örter som är mycket naturligare mat så här års. Äpplena fungerar mest som lockbete för att leda henne till saltstenen.
Olle
#6 hehe ja de är ju sant ^^
Finns ingen gård i närheten som du kunde stjäla lite hö av?
Som extra innan vintern?
Det behöver jag inte stjäla. :) Hö är inte det bästa rådjursfodret, åtminstone inte grovt hö. Fint, örtrikt ängshö går bra att ge dem i början av vintern, innan djuren är helt inställda på sparlåga. Sådant brukar jag få av min hyresvärd, och om bara vädret är torrt efter slåttern kan jag även samla några säckar med eget hö när jag har slagit min äng i september. Hur som helst tänker jag absolut mata rådjuren till vintern. Äpplen är inte bra att ge dem när det är frost har jag lärt mig, då är det bättre med torrt foder som viltpellets eller fågelfrön. Jag hoppas verkligen att jag kan skaffa ett par foderställ för sådant i höst.
Olle
Vad vacker hon är!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tack Hanna! :)
Olle
Såg min första bambi för iår för mindre än 5min sen - såklart kameralös 🤦♂️…
Dock hade de inte blivit en bra bild, den såg inte så frisk ut, det var nog en ''första unge'' då mamman var väldigt liten hon =(
Det är tråkigt när det inte ser bra ut, men trots allt är det så gott som alltid bäst att låta kiden vara. Enda gången det är försvarbart att ingripa är om man hittar mamman död. Att föda upp ett kid är ett heltidsjobb (inte 8-timmars utan 24-timmars) som kräver stor kunskap. Om du kan tyska finns det en mycket intressant och innehållsrik hemsida om hur man gör http://www.rehkitzhilfe.de/ men det är som sagt inget för amatörer. Den första veckan måste kiden t ex matas med rätt sorts mjölk i nappflaska varannan timme - dygnet runt, av samma person. Här i Sverige kan man vända sig till http://www.kfv-riks.se/ om man hittar ett djur som med 200% säkerhet är i nöd. En dansk djurskyddsförening har uttryckt det riktigt bra: "Ett rådjurskid som ser övergivet ut är inte i nöd. Det är när man försöker ta hand om det, som det hamnar i nöd".
Olle