(M) Råtta
Mitt första inlägg här tror jag. Fotar mycket och gillar mina egna bilder. Men är inte den som orkar läsa på så mycket. Detta är en bild från kvällen som jag inte redigerat speciellt mycket. För mig är den bra. Men vore kul att veta på vad andra tycker. På vad jag kanske behöver tänka på och ändra. Lite hård kritik är kul det med.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag kan inte säga någon kritik just nu för jag är kär i bilden :D
Det är en väldigt söt bild!
Jag skulle önska är att bilden skulle vara ett snäpp eller två ljusare. Just nu är den ganska grå och lite tråkig i färgen.
Hade jag tagit bilden hade jag sänkt mig ännu lite till för att verkligen komma till råttans nivå. Jag hade också haft en mindre bländare för att få hela råttan skarp och inte bara ansiktet. Kan tänka mig att du använde en stor bländare för att få bakgrunden oskarp? Det är smart gjort men som sagt så vill jag se hela råttan när man har tagit en helbild. Om du fortfarande vill ha bakgrunden oskarp även om du har en mindre bländare så måste du flytta objektet (råttan) en bit från bakgrunden. Tror att jag även hade tagit bort den vita grejen (marshmallows?) då den är ett något störande objekt, mitt öga söker sig väldigt lätt mot den. Att råttan äter gör absolut ingenting! Hade också beskurit bilden (antingen vid fotograferingen eller i efterhand) så att kanten nere till höger försvinner.
Har råttan alltid så små ögon? Saknar nämligen någon typ av kontakt men det kanske inte är så lätt. Vet inte hur de ser ut! 😃
Speglingen är en kul detalj och du har en fin bakgrund i övrigt. Att du gått ner i råttans nivå är jättebra, även om det hade kunnat vara ännu lite längre ner. Du har lyckats bra ändå och det jag skrev är bara vad jag hade gjort, men det är mitt sätt att arbeta.
Hoppas jag inte var för hård nu! 🤐
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Nä då. Det var bra kritik. Håller ännu på att lära mig. Speciellt det med att få rätt ljus med efter redigering. Ofta jag gillar mörkare än vad andra gör, så det är lite mentalt att ändra tror jag. Ja det är inte så lätt att få dom små och sitta stilla. Ende mutning som dög var marshmellowsen ifrån min varmachoklad. Och de gick åt fort. Var 3 från början och jag hann bara ta 7 kort innan de var slut och han sprang iväg. Ögonen är lite igen, rätt vanligt när de äter att njuta lite av maten.
Bara fortsätta försöka :-). Ska testa det med lägre ned. Råttan sitter ca 20cm från väggen. Körde extrablixt på canon 550. Brukar ge lite roliga speglingar på bänken.
#4 denna bild var ännu sötare men du "kapade" svansen det var det enda som jag kunde "klaga" på
Får börja rulla upp svansarna på dom 😎.. gör om gör rätt