Objektiv för fågelfotografering
Lånade en Nikon D40x samt ett 55-200mm objektiv tidigare i veckan och blev väldigt besviken.
Inte på kvaliteten, för jag har testat samma utrustning tidigare på djur och annat, men på betydligt närmre avstånd än det var i måndags när jag var ute och fotograferade rovfåglar.
Rovfåglar är väldigt svårt att komma nära, nu hade jag inte tiden att sitta still utan körde omkring och letade upp dem, samt gav det några minuter att försöka komma nära. Semestern börjar om en vecka och då skall jag ge det fler försök med samma utrustning.
Min fråga är, är det någon som har satsat på att fotografera fåglar i det fria? Mina problem denna gången var mest att få bra fokus på dem då det var flygbilder allting. Tyckte de flesta blev suddiga :o(
Vilka objektiv använder ni när ni skall fotografera fågel eller andra vilda djur på längre avstånd? Ett 200mm räcker ju inte så långt…
Har kolla en del på 400mm, men det kostar rätt rejält när man vill upp på de brännvidderna. Men, vill man ligga på topp så kostar det väl…
mvh Martin
jag har samma problem, eller inte jag utan min mammas man.
Han både filmar och tar bilder på rovfåglar, gärna när dom flyger mot blå himel.
Är också nyfiken om det är någon som vet bra sätt att filma och fota fåglar för att vidarebefofra till honom.
Marnyman ledsen om jag kommer och "snor" din tråd men vi har liknande bekymmer så jag kunde inte låta bli att ställa en egen fråga ;)
#1 Helt ok sålänge det rör samma ämne!
mvh Martin
puttar upp för hjälp

Beror på hur mycket ni vill satsa på optik , det finns en sigma 50-500mm som jag sett enorm fina resultat på fåglar. /dyrare optik bättre bild. mvh /Mandrakonian
Ja, jag har sett och läst en hel del om den också.
Likadant så vet jag att Canons 400/f4 är ett populärt objektiv.
mvh Martin