Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 1045 ggr
[AnimalLover1]
0

Din fotostudio

Skulle ni kunna lägga upp bilder på era fotostudion? Behöver tips :) Jag fotograferar ,ina kaniner i toalätten haha xD för det finns flest lampor där, men det blir ändå för mörkt och gult, så då måste jag använda blixt, då blir bilden helt konstig. Tips? Tack.

Carrosh
0

Jag tror inte dina problem har så mycket med din "studio" att göra, annat än att du kanske behöver lite extra ljus.

Vad använder du för inställningar när du fotograferar? Kanske behöver du använda större bländaröppning eller längre slutartid?

Att ljuset blir gult beror på vitbalanseringen. Den kan du ställa in manuellt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[AnimalLover1]
0

Använder inga inställningar, tror jag. Att ha längre slutartid får bilden att bli suddig för kaninen rör på sig hela tiden, och ljuset blir också konstigt. Kan visa nån gång hur det ser ut med min kamera.

Uppkatten
0

Har du testat att fota med kameran inställd på "sportläge"? Det fungerar ofta bra när det gäller djur.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[AnimalLover1]
0

Jag använder den alltid på sportläge men ändå blir det suddigt när de hastigt rör sig.

Uppkatten
0

Om kaninen rör sig åt höger - prova att "svepa" med kameran åt höger samtidigt som du fotar med kameran i sportläge, d v s följ med kaninen i dess rörelse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[AnimalLover1]
0

Denna är tagen med blixt t.ex (inne då).

Fridaaaa
0

#6 Ingen bild tyvärr

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Flöffo
0

Har samma problem så följer tråden. Går bara att få fina bilder på morgonen utomhus för mig. 😐

//Flöffo

Zakaraa
2

Vad är det för typ av blixt du använder då?
Själv kan jag fota var som helst i huset så länge jag använder min externa blixt som är riktat uppåt och inte framåt som de inbyggda är. Ger mjukare ljus, inga skuggor eller fula onaturliga blänk.

Har du provat att ställa in dina inställningar manuellt istället för att använda automatinställningarna? Get förändrar mycket när man kan bestämma själv.

Fotade denna bild igår, skitdåligt ljus i rummet (en lampa som ger gult ljus, precis som du skriver om ditt badrum) men eftersom jag använder blixten så får jag det ljus jag vill ha, blixten r riktad rakt upp i raket på denna bild. _Ögonen blev dock lite fel här.
_Den enda utrustningen jag hade till denna bild var min kamera (Canon EOS 550D), extern blixt (Canon Speedlite 320ex), stativ samt taklampan.

Såhär såg min improviserade uppsättning (höger) ut igår vid fotograferingen (ovan).

Då jag inte har pengar till riktig utrustning ännu improviserar jag med det jag har.
Använde ett mickstativ som håller i en mörkläggningsgardin (vill jag ha annan färg än vit som gardinen är så jag fäster tyg i röret gardinen sitter på) och så använde jag vardagsrumsbordet som platå.
Snett och vint men vad gör det när det inte syns på bilderna, haha.
Det går att fixa en massa olika improvisations-uppsättningar för den "fattiga" :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
0

*dubbelpost*

Moalinn
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ett tips är att om man inte har någon extern blixt så kan man alltid sätta en bit aluminiumfolie framför den inbyggda blixten och försöka rikta den åt ett annat håll. Brukar göra det när jag fotograferar vattendroppar. Riktar den mot min reflexskärm som gör att det studsar tillbaka mot vattendroppen. Nu är väl inte en vattendroppe detsamma som ett djur men principen är den samma.
En varning dock, blunda när du tar bilden då blixten most likely kommer att slå tillbaka på dig på ett eller ett annat sätt. Har gjort misstaget många gånger och blivit halvt blind 😃

Jag har ett ljustält från Kjell och company som jag använder när jag fotograferar mina djur, kaniner och katter. Lite trångt är det men det går. Ljustältet har transparenta väggar vilket gör att ljuset man har sprids på ett helt annat sätt än om det skulle komma rakt på djuret eller produkten, som med en blixt i en softbox.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zakaraa
0

#12 Jag har just det tältet du länkar till men det är inga transparenta väggar där, de är vita (som de visar på produktbilden) 🤔

Moalinn
0

#13 Ääääsch, nu ska vi inte vara såna. Transparenta lät bra tyckte jag. Men okej, de är inte transparenta men de är vita och sprider ljuset! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zakaraa
0

#14 haha blev lite fundersam om det kommit ut någon ny variant med transparenta väggar 😃
Men det tältet är superbra :) (om jag bara inte fått gula fläcka på min vita bakgrund som jag inte får bort :c) Passar perfekt till råttorna 👍

[AnimalLover1]
0

Vad coolt! Bilderna och fotostudion.😃

Jag använder nu en inbyggd blixt, men jag har också en sån stor som jag aldrig använt, kanske ska testa den?

För när jag är vartsomhelst i huset blir hela fotoskärmen mörk och det är jättesvårt att hitta skärpa, så jag måste använda blixt, annars ser de hemskt ut.

Fattar inte hur vissa personer kan få hur bra bilder som helst utan blixt, inomhus..

Zakaraa
0

#16 Jag tycker absolut att du ska prova externa blixten! :) Den lilla detaljen med att rikta blixten gör troligt mycket :)

Inomhusbilder utan blixt kräver lite mer av kameran, objektivet och tillgången till ljuskälla. För mig funkar det bäst när jag fotar med mitt fasta 50mm som då har f2.8 och min kamera tillåter ISO upp till 6400  men jag använder alltid blixt inne, specillt när jag är i mitt rum och fotar råttorna, saknar bra ljuskälla där då jag bor i ett gammalt garage :P

OT men Haha till min egen skrivförmåga i #10 "är så jag fäster", hehe bra där Johanna x)

[AnimalLover1]
0

#17 Okej :)

Jag förstår fortfarande inte mycket av kameror och sånt, men jag kan säga att jag använder kameran DiMAGE A200 med objektivet 35-200mm, och varje gång jag fotar skruvar jag objektivet till max - alltså 200mm, vad heter det då? 🤪

Zakaraa
0

#18 Är det denna? :) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=20021
Den har ISO upp till 800 så det var inte så högt. ISO 50-800. (ISO är Ljuskänsligheten. ju högre siffra desto med ljus släpps in men med högre siffra blir det även mer brus)
Är objektivet av samma märke som kameran? (försöker hitta den)

När du drar upp zoomen till max (som för dig då är 200mm) så sänker du även ISO talet, det är få zoom-objektiv (vet inte riktigt om det ens Finns någon idag) som behåller max ISO vid full inzoomning, jag är inte hundra men jag har för mig att det har med speglarna att göra, hur ljuset studsar i objektivet (om jag är helt fel ute får någon gärna rätta mig :P). Jag har inte så jättestor koll på just den biten själv ännu.
När du fotar skulle jag råda dig att istället, om det är möjligt, använda din egna zoom (dina ben 😉) och gå närmare motivet.

[AnimalLover1]
0

#19 Japp är det :) Tack för förklaringen, förstår lite haha xD Men ja, att gå närmre kan jag självklart göra ;) men jag tycker att när jag zoomar in så blir bilden finare, och det blir suddigare i bakgrunden, alltså bokeh (?), vilken det inte blir annars med min kamera :P

[AnimalLover1]
0

Omg när jag fotade med den där externblixten blev bilden helt famtastiskt!!:D

Zakaraa
0

#21 Bild! 🙂

Det att du vill ha suddig bakgrund och motivet i fokus har med Skärpedjupet att göra och det kan du själv ställa in via AF-punkterna (se nedan)

Tänker på att  nämnde att du var ny inom foto, ett tips jag ger alla som vill börja med fotografering är att läsa kamerans användarhandbok. Normalt sett så innehåller handböckerna tips för foto i allmänt men även för varje inställning.

Det är ett riktigt bra sett att lära känna sin kamera - leka med inställningar och använda handboken. Jag har min handbok med mig i kameraväska för man vet aldrig om man behöver friska upp minnet om man inte använt den tekniken på ett tag :) (och sedan är jag så glömsk så varje gång jag ska använda fjärrkontrollen har jag glömt bort hur sjutton jag får det att fungera som jag vill 😂)

Som jag nämnde ovan om AF-punkterna så kan du, i manuellt läge ställa in, hur du gör med just din kamera Ska finnas i din handbok.
Du har säkerligen även ett kapitel som motsvarar Canons "Fotografera med full automatik" (kan heta något annat med just din tillverkare)  där de hjälper och berätta hur och varför vissa sker händer. Då behöver du inte heller ställa in AF-punkterna själv i och med att du fotar med Auto men det kan bli knepigare att få det precis som du vill, därför är manuella inställningar bäst men det kan ta lite tid att lära sig så ska man måste också Vilja lära sig och ha tiden för det.  Det kan bli lite drygt och frustrerande när det inte blir rätt, men Kämpa på! :) (om du nu Vill utöka din kunskap mer, nu/i framtiden vill säga)

Skriver jag otydligt säg till x) Kan nog vara lite luddig text (lite trött nu, haha)

[AnimalLover1]
0

#22 Tack för svaret! Ska lägga in en bild sen :) Ska prova sen med kameran, men användarhandboken är på kinesiska eftersom pappa köpte den i Kina xD men jag ska försöka hitta nån på internet :)

Zakaraa
0

#23 Det brukar gå att hitta online annars kan du nog lägga ut en sökes-annons på någon fotosajt (ex fotosidan.se), det kanske finns någon som sitter på en :)
eller så får du lära dig kinesiska 😎 haha 😃

[AnimalLover1]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Eller bara skojar, det var väl inte så mycket fantastiskt😂

Men dessa bilderna är tagna med den vanliga blixten :)

[AnimalLover1]
0

Externa blixt, inte så mkt skillnad men..: