Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettbildhantering
Läst 481 ggr
[Linsenhejhej]
0

Fota inne

När jag fotograferar iinne så blir det alltid blixt, och då blir det inte fint. Och om jag ska fotografera min katt, måste jag vara inne för det är lite svårt att gå ut med henne, eller det händer ingenting där ute.. Ska jag fixa på kameran så det inte är blixt, eller blir bilden dålig då? Jag behöver hjälp…

Olysios
0

jag skulle nog tro att bilden blir dålig utan blixt, skulle också vara bra att veta din kamera modell.. men iaf skulle jag nog gå in till ett rum med bra ljuskällor som ger ett naturligt ljus och inte gult eller någonting annat, sen så skulle jag iaf gå när ett fönster och testa mig lite fram vad som ger bäst resultat.. hoppas det hjälper något, då jag inte är så kunnig.. :)

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

[Linsenhejhej]
0

Jag är ännu okunnigare.. Tack!

Dezzan
0

Vad har du för sorts kamer? vanlig kompakt eller systemkamera?

Kristall
0

Jag själv brukar oftast fota mitt på dagen eller på förmiddagen, då det är som ljusast. Om jag fotar på kvällen brukar bilderna bli röda på ngt sätt eftersom det är så mörkt. Fota helst vid ett fönster eller i ett väl upplyst rum. I alla fall på min kamera går det att ändra hur ljus bilden ska vara, och det är alltid till hjälp. Om bakgrunden är ljus så blir bilden oftast lite ljusare :)
När jag fotar inomhus blir bilderna suddigare och så om det är mörkt och man inte har kameran och motivet absolut stilla. Fast min kamera är å andra sidan mest lämpad för utomhusfotografering.

Sen kan man testa sig fram med ljus och sådant. Om man t.ex. lyser mer en ficklampa bredvid djuret man ska fota är och rummet är beckmörkt blir effekten helt annorlunda än om man lyser direkt på katten.

Testa dig fram och se vad som är bäst :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Oj.. råkade visst skriva 2 ggr Generad

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Linsenhejhej]
0

Tack tack. Jag undrar en till sk också..  Varför blir bilderna så mörka, och några suddiga, när man sätter dom in på datan?

Martin
0

Det är förmodligen för att det varit för mörkt (eller motivet för långt borta för att blixten skall nå dit) när du tog kortet.

Suddiga beror nog på så kallad skakningsoskärpa, dvs du har haft lång slutartid och rört kameran (eller så har motivet) rört sig under tiden. Alternativet är att du fått fel fokus så att inte huvudmotivet hamnat i fokus.

mvh Martin